Taloyhtiön valokuituverkko ei vain paranna nettiyhteyksiä, vaan myös lisää kiinteistön vetovoimaa ja asumismukavuutta. Rivitalo- ja pientaloyhtiöissä jokaiseen huoneistoon rakennetaan oma valokuituyhteys.
Valitkaa vapaasti teille parhaiten sopivat palvelut
Suomen ainoana valtakunnallisena toimijana kytkemme taloyhtiönne osaksi Avoin Kuitu -verkkoa, jossa toimii useita palveluntarjoajia. Me tuomme koteihin huippunopean valokuituyhteyden – minkä jälkeen voitte vapaasti valita tarvitsemanne nettipalvelut, esimerkiksi laajakaista- ja viihdepalvelut.
Avoimen Kuidun laajakaistaliittymät voidaan toteuttaa pientaloyhtiön huoneistoihin joko asuntokohtaisina sopimuksina tai yhtenä, taloyhtiökohtaisena sopimuksena.
1. Asuntokohtainen sopimus
Jokainen taloyhtiön asunto valitsee oman laajakaistaliittymänsä palveluntarjoajan Avoimen Kuidun valikoimasta, jossa on jo 10 eri operaattoria. Huoneistokohtaisessa sopimuksessa on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymää eikä tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Jokainen asunnon omistaja myös vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.
2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen valitsemansa palveluntarjoajan kanssa. Sopimus koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoaa Bahnhof ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Taloyhtiö tilaa palvelut keskitetysti. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.
Koko rajaton kaista jokaisen kodin omassa käytössä
Valokuituliittymä tuo rajattoman kaistan jokaisen kodin omaan käyttöön. Valokuitu tuo huoneistoihin luotettavan ja toimintavarman tiedonsiirtotekniikan, jossa tieto liikkuu nopeasti ja sen määrä on käytännössä rajaton. Toisin sanottuna saatte nopean nettiyhteyden, joka ei pätki. Kun valokuitu hankitaan koko taloyhtiöön, saatte sen kustannustehokkaasti.
Rakennetaan käyttövalmiiksi
Valokuitusen valokuituliittymän toimitus sisältää suunnittelijan käynnin huoneistoissa, rakennustyöt pihoilla ja liittymien käyttöönottoihin tarvittavat asennukset. Suunnittelemme yhdessä taloyhtiön edustajan ja asukkaiden kanssa, miten valokuituliittymä kannattaa teidän pihallenne toteuttaa, ja sen jälkeen hoidamme rakentamisen kaivuusta asennukseen asti. Teemme myös pihalla kaikki jälkityöt eli palautamme rakentamisalueet alkuperäistä vastaavaan kuntoon. Asukkaiden ei tarvitse huolehtia siitä, mihin kuntoon piha rakentamisen jälkeen jää. Lue lisää valokuidun rakentamisesta. Lue tästä ohjeemme, miten taloyhtiön yhteyshenkilön kannattaa valmistautua valokuidun toimitukseen.
Ylläpito kuuluu pakettiin
Asennamme koteihinne valokuitupäätelaitteet ja huolehdimme yhteistyökumppaneidemme kanssa päätelaitteidenne ja liittymienne ylläpidosta.
Näin taloyhtiön valokuituhanke etenee
Tarjouspyyntö
Taloyhtiön asukas, hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä pyytää tarjouksen.
Yhtiökohtainen tarjous
Asiantuntijamme kartoittaa taloyhtiön tarpeet ja räätälöi taloyhtiökohtaisen tarjouksen valokuituyhteydestä.
Tarjouksen hyväksyminen
Taloyhtiön yhtiökokous käsittelee ja hyväksyy tarjouksen.
Sopimus
Taloyhtiön edustaja käy Valokuitusen yhteyshenkilön kanssa läpi sopimuksen ja aikataulun.
Rakentamispäätös
Rakennamme yli 90 % uusista myyntialueistamme. Lisäksi useat alueet ovat jo Valokuitusen verkon piirissä.
Valokuidun rakentaminen
Valokuitunen toteuttaa verkon rakentamisen. Lue lisää valokuidun rakentamisesta.
Palveluiden tilaaminen ja käyttöönotto
Asukkaat tilaavat haluamansa palvelut usean eri operaattorin tarjonnasta.
Ota yhteyttä
Pyydä tarjous alla olevalla lomakkeella
"*" näyttää pakolliset kentät
Oletko jo tilannut, mutta sinulle heräsi jokin kysymys?
Asiakaspalvelumme vastaa mielellään sinua askarruttaviin kysymyksiin, tavoitat meidät ma–pe kello 9–16 puhelimitse 020 694 750 (mpm/pvm).
Ohjeet ja tiedotteet
- Ohjeet taloyhtiön yhteyshenkilön valmistautumiseen
- Tiedote taloyhtiön asukkaille verkon rakentamisesta
- Tiedote taloyhtiön asukkaille verkon valmistumisesta
Usein kysyttyä
Mitä tarkoittaa, että Valokuitusen valokuituverkko on avoin?
Sitä, että meidän verkossamme asiakas ei ole sidottu vain yhteen palveluntarjoajaan. Kun olemme rakennuttaneet valokuituliittymän, voit valita laajakaistasi keneltä tahansa verkossamme mukana olevalta palveluntarjoajalta. Avoimessa verkossa palvelut voi tilata vasta sitten, kun yhteys on rakennettu, eikä niihin tarvitse sitoutua vuosia etukäteen.
Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:
1. Asuntokohtainen sopimus
Jokainen taloyhtiön asunto valitsee oman laajakaistaliittymänsä palveluntarjoajan Avoimen Kuidun valikoimasta, jossa on jo 10 eri operaattoria. Huoneistokohtaisessa sopimuksessa on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymää eikä tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Jokainen asunnon omistaja myös vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.
2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen valitsemansa palveluntarjoajan kanssa. Sopimus koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoaa Bahnhof ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Taloyhtiö tilaa palvelut keskitetysti. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.
Mihin tiedonsiirtonopeuksiin valokuitu riittää?
Kun nyt yleinen tiedonsiirtonopeus on 50-100 megabittiä sekunnissa, valokuituyhteydellä päästään huomattavasti korkeampiin yhteysnopeuksiin. Valokuitu tuo kotiisi nyt jo gigan ja tulevaisuudessa jopa 100 gigan laajakaistanopeudet ilman muutoksia rakennettavaan valokuituverkkoon. Tulevaisuudessa valokuituliittymäsi yhteysnopeutta pystytään nostamaan vain valokuitupäätelaitetta päivittämällä.
Mobiililiittymissä nopeudet usein kerrotaan teoreettisilla maksiminopeuksilla, jotka valitettavan harvoin toteutuvat, mutta huoneistoon asti rakennettu valokuituliittymä antaa aina sen nopeuden minkä olet tilannut ja mistä maksatkin.
Sisältääkö valokuituliittymä laajakaistapalvelun?
Ei sisällä.
Kun valokuituliittymät rakennetaan taloyhtiön huoneistoihin saakka, voi jokainen asukas itse päättää, koska haluaa tilata liittymäänsä laajakaista- ja muita viihdepalveluita. Asukkaiden nettiliittymät eivät tuo taloyhtiölle lisäkustannuksia, vaan asukkaan valitsemalta palveluntarjoajalta tilatut palvelut laskutetaan suoraan asukkaalta. Taloyhtiön on kuitenkin myös mahdollista tilata tietyiltä palveluntarjoajilta nettiliittymät taloyhtiön jokaiseen huoneistoon keskitetysti alennetulla hinnalla, jolloin palvelut laskutetaan taloyhtiöltä.
Huomioittehan, että Valokuitunen ei tee laajakaistasopimuksia tai kytke palveluita päälle.
Entä jos en enää halua käyttää valokuituliittymääni?
Kun sopimus valokuituliittymästä on tehty taloyhtiön kanssa, huolehtii taloyhtiö liittymän kuukausimaksuista ja asukkaan itsensä päätettäväksi jää haluaako hän pitää palveluita aktiivisina vai ei. Valmius valokuituyhteyteen kuitenkin säilyy ja kun asukas on halukas aktivoimaan palvelut uudelleen, onnistuu se helposti, kunhan vaan taloyhtiön sopimus liittymästä on edelleen voimassa.
Mikäli sopimus on tehty yksittäisten asuntojen kanssa, laskuttaa Valokuitunen suoraan osakasta sopimuksen puitteissa. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus on mahdollista purkaa 6 kuukauden irtisanomisajalla. Tilaamasi laajakaistapalvelun voit lopettaa ottamalla yhteyttä palveluntarjoajasi asiakaspalveluun.
Millainen päätelaite kotiini asennetaan?
Kotiisi asennetaan valokuitupäätelaite, joka muuttaa valokuitukaapelissa kulkevan optisen signaalin sähköiseen muotoon. Laite on suunniteltu niin, että se on tekniikaltaan toimintavarma ja palvelee pitkään. Siksi laitteeseen ei esimerkiksi ole liitetty langatonta WLAN-tukiasemaa. Jos haluat käyttää nettiä langattomasti ympäri asuntoasi, tulee sinun hankkia WLAN-reititin tai voit hyödyntää jo olemassa olevaa reititintä.
Valokuitupäätelaite on osa asuinalueellesi rakentamaamme verkkoa, joten laitteen ylläpito ja mahdolliset päivitykset kuuluvat pakettiin: niistä sinun ei itse tarvitse huolehtia.
Valokuitupäätelaite on kooltaan 140 x 210 mm eli kutakuinkin pokkarin kokoinen, ja laite kiinnitetään seinään siistissä kehyksessä. Laite on asennettava enintään 5 metrin päähän paikasta, josta kaapeli tuodaan sisään. Päätelaitteiden sijoitus ja muut yksityiskohdat asennukseen liittyen sovitaan taloyhtiön kanssa pidettävässä suunnittelupalaverissa. Valokuitupäätelaite vaatii sähköpistokkeen.
Teknisenä yksityiskohtana mainittakoon, että valokuitupäätelaite on Gigabit Ethernet -kytkin (switch), joka ei suodata kotiisi saapuvaa verkkoliikennettä. Kytkimen kaikki portit ovat oletuksena ns. bridge-tilassa (siltaava), jolloin päätelaitteeseen kytkettävät laitteet saavat IP-osoitteen suoraan palveluntarjoajalta. Siltaavassa tilassa liittymääsi voidaan saavuttaa parhaat mahdolliset yhteysnopeudet.
Mitä minun kannattaa ottaa huomioon, jos olen rakentamassa taloa tai uusimassa pihaani ja haluan varautua valokuidun rakentamiseen?
Mikäli taloyhtiössä ollaan uudistamassa sisäverkkoa tai tehdään LVI- tai sähköremonttia, voidaan valokuidun hankintaan varautua asentamalla valmiit putket tuleville kuiduille ja näin vähentää kaivuutöitä ja pihan uudelleen avaamista. Putken halkaisijan on oltava vähintään 50 millimetriä.
Miten ja milloin valokuituliittymäni alkaa toimia?
Liittymäsi voidaan kytkeä päälle, kun naapurustosi maanrakennustyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit: katualueille on kaivettu valokuituverkon runkoputket, valokuitukeskus on toiminnassa ja valokuitukaapelit on puhallettu taloyhtiönne tontille vedettyyn mikroputkeen sekä koteihinne asennettu valokuitupäätelaite on toiminnassa. Lopuksi teemme viimeiset kytkentätyöt ulkojatkoskotelolla.
Tämän jälkeen liittymäsi on valmis. Muista kuitenkin, että kotonasi alkaa netti toimia vasta, kun olet tilannut laajakaistapalvelut. Palvelut tilataan suoraan verkkomme palveluntarjoajalta. Valokuitunen ei kytke palveluita päälle.
Miten otan netin käyttööni?
Kun kaikki työt on tehty, kestää noin 5 arkipäivää, että kotiisi asennetun valokuituyhteyden tiedot ovat päivittyneet ajan tasalle. Tämän jälkeen voit tilata haluamasi laajakaistan ja tv-palvelut. Saat Telialta tekstiviestin, kun palvelut on tilattavissa. Kun tilaat laajakaistaa, palveluntarjoajasi kertoo, milloin nettisi alkaa toimia.
Huomaathan, että kotiisi asennettu valokuitupäätelaite ei ole reititin, eikä siinä ole wifi-ominaisuuksia. Jotta voit käyttää nettiä kotonasi langattomasti, tarvitset WLAN-reitittimen. Suosittelemme, että hankit tehokkaan WLAN-reitittimen, joka tukee valokuidun nopeuksia. Reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan kannattaa kysellä asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä. Valokuitunen ei myy reitittimiä.
Saadaksesi netin langattomasti käyttöösi, sinun on yhdistettävä reitittimesi verkkokaapelilla valokuitupäätelaitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet valokuituliittymäsi käyttöönotto-oppaasta.
Halutessasi voit kytkeä laitteitasi Ethernet/RJ45-johdolla päätelaitteeseen myös suoraan. Huomaa kuitenkin, ettet voi itse muuttaa valokuitupäätelaitteen asetuksia.
Voinko kytkeä päätelaitteeseen nykyisen reitittimeni?
Voit yhdistää päätelaitteeseesi minkä tahansa reitittimen, myös sen, jota olet tähän asti käyttänyt. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että käyttämäsi reititin on riittävän nykyaikainen ja tehokas, jotta se ei hidasta valokuituyhteytesi nopeuksia. Vinkkimme on, että reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Kysy lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä.
Voinko tilata laajakaistan miltä tahansa operaattorilta?
Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:
1. Asuntokohtainen sopimus
Jokainen taloyhtiön asunto saa itse valita haluamansa palveluntarjoajan jo 10 eri operaattorin valikoimasta. Ette siis ole sidottuina vain yhteen palveluntarjoajaan ja asunnon omistajalla on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymänsä. Näin ollen jokainen asunnon omistaja vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.
2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, joka koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoaa Bahnhof ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Taloyhtiö hoitaa palveluiden tilaamisen keskitetysti. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.
Miten voin vaihtaa palveluntarjoajan?
Ole yhteydessä nykyiseen palveluntarjoajaasi ja irtisano nykyinen laajakaistasopimuksesi ja päätä myös muut tilaamasi lisäpalvelut. Sen jälkeen ole yhteydessä siihen palveluntarjoajaan, jolta haluat tilata jatkossa liittymän. Varauduthan siihen, että nettiyhteyteesi saattaa tulla pieni katkos.
Valokuituyhteys ei toimi – mitä teen?
Aina ensimmäiseksi sammuta valokuitupäätelaitteen sähköt, odota hetki ja kytke virta uudelleen päälle. Jos nettiyhteys ei edelleenkään toimi, on syytä tehdä vikailmoitus, jotta vika saadaan korjattua pian.
Vikailmoitus tehdään soittamalla omalle palveluntarjoajallesi, jolta olet tilannut laajakaistayhteyden kotiisi tai yritykseesi.
Jos tiedossasi on valokuitukaapelin vauriopaikka, soita Valokuituselle. Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe 9–16, puh. 020 694 750 (mpm/pvm).