Valokuitu rivitaloon ja pientaloyhtiöön

Taloyhtiön valokuituverkko ei vain paranna nettiyhteyksiä, vaan myös lisää kiinteistön vetovoimaa ja asumismukavuutta. Rivitalo- ja pientaloyhtiöissä jokaiseen huoneistoon rakennetaan oma valokuituyhteys.

Valitkaa vapaasti teille parhaiten sopivat palvelut

Suomen ainoana valtakunnallisena toimijana kytkemme taloyhtiönne osaksi Avoin Kuitu -verkkoa, jossa toimii useita palveluntarjoajia. Me tuomme koteihin huippunopean valokuituyhteyden – minkä jälkeen voitte vapaasti valita tarvitsemanne nettipalvelut, esimerkiksi laajakaista- ja viihdepalvelut.

Avoimen Kuidun laajakaistaliittymät voidaan toteuttaa pientaloyhtiön huoneistoihin joko asuntokohtaisina sopimuksina tai yhtenä, taloyhtiökohtaisena sopimuksena.

1. Asuntokohtainen sopimus
Taloyhtiö kytketään osaksi Avoin Kuitu -verkkoa, jossa toimii useita eri palveluntarjoajia. Taloyhtiön jokainen asunto voi valita itselleen laajakaistan ja muut lisäpalvelut kymmenistä eri vaihtoehdoista. Huoneistokohtaisessa sopimuksessa on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymää eikä tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Jokainen asunnon omistaja myös vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.

2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen valitsemansa palveluntarjoajan kanssa. Sopimus koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoavat Bahnhof, Kuuskaista ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.

Koko rajaton kaista jokaisen kodin omassa käytössä

Valokuituliittymä tuo rajattoman kaistan jokaisen kodin omaan käyttöön. Valokuitu tuo huoneistoihin luotettavan ja toimintavarman tiedonsiirtotekniikan, jossa tieto liikkuu nopeasti ja sen määrä on käytännössä rajaton. Toisin sanottuna saatte nopean nettiyhteyden, joka ei pätki. Kun valokuitu hankitaan koko taloyhtiöön, saatte sen kustannustehokkaasti.

Rakennetaan käyttövalmiiksi

Valokuitusen valokuituliittymän toimitus sisältää suunnittelijan käynnin huoneistoissa, rakennustyöt pihoilla ja liittymien käyttöönottoihin tarvittavat asennukset. Suunnittelemme yhdessä taloyhtiön edustajan ja asukkaiden kanssa, miten valokuituliittymä kannattaa teidän pihallenne toteuttaa, ja sen jälkeen hoidamme rakentamisen kaivuusta asennukseen asti. Teemme myös pihalla kaikki jälkityöt eli palautamme rakentamisalueet alkuperäistä vastaavaan kuntoon. Asukkaiden ei tarvitse huolehtia siitä, mihin kuntoon piha rakentamisen jälkeen jää. Lue lisää valokuidun rakentamisesta. Lue tästä ohjeemme, miten taloyhtiön yhteyshenkilön kannattaa valmistautua valokuidun toimitukseen.

Ylläpito kuuluu pakettiin

Asennamme koteihinne valokuitupäätelaitteet ja huolehdimme yhteistyökumppaneidemme kanssa päätelaitteidenne ja liittymienne ylläpidosta.

Näin valokuituhanke etenee

1. Tarjouspyyntö
1. Tarjouspyyntö

Taloyhtiön asukas, hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä pyytää tarjouksen.
Jätä tarjouspyyntö

2. Yhtiökohtainen tarjous
2. Yhtiökohtainen tarjous

Asiantuntijamme kartoittaa taloyhtiön tarpeet ja räätälöi taloyhtiökohtaisen tarjouksen valokuituyhteydestä.

3. Tarjouksen<br>hyväksyminen
3. Tarjouksen
hyväksyminen

Taloyhtiön yhtiökokous käsittelee ja hyväksyy tarjouksen.

4. Sopimus
4. Sopimus

Taloyhtiön edustaja käy Valokuitusen yhteyshenkilön kanssa läpi sopimuksen ja aikataulun.

5. Rakentamispäätös
5. Rakentamispäätös

Rakennamme yli 90 % uusista myyntialueistamme.
Lisäksi useat alueet ovat jo Valokuitusen verkon piirissä.

6. Valokuidun rakentaminen
6. Valokuidun rakentaminen

Valokuitunen toteuttaa verkon rakentamisen.
Lue lisää valokuidun rakentamisesta.

7. Palveluiden tilaaminen<br>ja käyttöönotto
7. Palveluiden tilaaminen
ja käyttöönotto

Asukkaat tilaavat haluamansa palvelut usean eri operaattorin tarjonnasta.

8. Nauti valokuidun vauhdista!
8. Nauti valokuidun vauhdista!

Mahtavaa! Nyt taloyhtiössäsi on käytössä Suomen nopeimmat ja varmimmat yhteydet.

Ota yhteyttä

Pyydä tarjous alla olevalla lomakkeella

"*" näyttää pakolliset kentät

Nimi*
Minulle saa lähettää tietoa valokuidusta ja naapurustoni valokuituhankkeen etenemisestä sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Oletko jo tilannut, mutta sinulle heräsi jokin kysymys?

Asiakaspalvelumme vastaa mielellään sinua askarruttaviin kysymyksiin, tavoitat meidät ma–pe kello 9–16 puhelimitse 020 694 750 (mpm/pvm).

TH1NG – älykkäät ratkaisut taloyhtiöllesi

Älyratkaisut parantavat taloyhtiösi kustannustehokkuutta vähentämällä huoltokäyntejä reaaliaikaisella etävalvonnalla. TH1NG auttaa sinua räätälöimään taloyhtiösi tarpeisiin sopivat IoT-ratkaisut.

IMD Water -palvelu mittaa todellisen vedenkulutuksen yksilötasolla. Yksilöllisen kulutuksen mittaus ja sen mukainen laskutus luovat paremmat mahdollisuudet kiinteistön omistajille ja asukkaille hallita vedenkulutustaan. Indoor Temperature Monitoring -palvelu mittaa ja valvoo jatkuvasti sisälämpötilaa sekä tarjoaa kattavan yleisnäkymän tilojen ja huoneiden lämpötilasta. Humidity and Leakage Monitoring -palvelu seuraa jatkuvasti lämpötilaa ja ilmankosteutta, havaitsee vesivanhingot sekä ennakoi mahdolliset vesivuodot ja homeongelmat. Smoke Detection -palvelu turvaa jatkuvan savunmuodostuksen valvonnan ja hälyttää välittömästi, jos savua on havaittavissa.

Ohjeet ja tiedotteet

Usein kysyttyä

Mitä tarkoittaa, että Valokuitusen valokuituverkko on avoin?

Sitä, että meidän verkossamme asiakas ei ole sidottu vain yhteen palvelun­tarjoajaan. Kun olemme rakennuttaneet valokuitu­liittymän, voit valita laajakaistasi keneltä tahansa verkossamme mukana olevalta palvelun­tarjoajalta. Avoimessa verkossa palvelut voi tilata vasta sitten, kun yhteys on rakennettu, eikä niihin tarvitse sitoutua vuosia etukäteen.

Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:

1. Asuntokohtainen sopimus

Taloyhtiö kytketään osaksi Avoin Kuitu -verkkoa, jossa toimii useita eri palveluntarjoajia. Taloyhtiön jokainen asunto voi valita itselleen laajakaistan ja muut lisäpalvelut kymmenistä eri vaihtoehdoista. Huoneistokohtaisessa sopimuksessa on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymää eikä tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Jokainen asunnon omistaja myös vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.

2. Taloyhtiökohtainen sopimus

Taloyhtiö tekee sopimuksen valitsemansa palveluntarjoajan kanssa. Sopimus koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoavat Bahnhof, Kuuskaista ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.

Mihin tiedonsiirtonopeuksiin valokuitu riittää?

Kun nyt yleinen tiedonsiirto­­nopeus on 50–100 megabittiä sekunnissa, valokuituyhteydellä päästään huomattavasti korkeampiin yhteys­nopeuksiin. Valokuitu tuo kotiisi nyt jo gigan ja tulevaisuudessa jopa 100 gigan laajakaista­­nopeudet ilman muutoksia rakennettavaan valokuitu­verkkoon.

Mobiililiittymissä nopeudet usein kerrotaan teoreettisilla maksiminopeuksilla, jotka valitettavan harvoin toteutuvat, mutta huoneistoon asti rakennettu valokuituliittymä antaa aina sen nopeuden minkä olet tilannut ja mistä maksatkin.

Sisältääkö valokuituliittymä laajakaistapalvelun?

Ei sisällä.

Kun valokuituliittymät rakennetaan taloyhtiön huoneistoihin saakka, voi jokainen asukas itse päättää, koska haluaa tilata liittymäänsä laajakaista- ja muita viihdepalveluita. Asukkaiden nettiliittymät eivät tuo taloyhtiölle lisäkustannuksia, vaan asukkaan valitsemalta palveluntarjoajalta tilatut palvelut laskutetaan suoraan asukkaalta. Taloyhtiön on kuitenkin myös mahdollista tilata tietyiltä palveluntarjoajilta nettiliittymät taloyhtiön jokaiseen huoneistoon keskitetysti alennetulla hinnalla, jolloin palvelut laskutetaan taloyhtiöltä.

Huomioittehan, että Valokuitunen ei tee laajakaistasopimuksia tai kytke palveluita päälle.

Entä jos en enää halua käyttää valokuituliittymääni?

Kun sopimus valokuituliittymästä on tehty taloyhtiön kanssa, taloyhtiö huolehtii valokuituliittymän kuukausimaksuista. Asukkaan itsensä päätettäväksi jää, haluaako hän pitää palveluita aktiivisina vai ei. Jos nettipalveluita ei halua käyttää, valmius kuitenkin säilyy. Kun asukas on halukas aktivoimaan palvelut, se onnistuu helposti, kunhan vain taloyhtiön valokuituliittymän sopimus on voimassa.

Mikäli sopimus on tehty yksittäisten asuntojen kanssa, laskuttaa Valokuitunen suoraan osakasta. Sopimuksen voi purkaa 6 kuukauden irtisanomisajalla määräaikaisen sopimuskauden jälkeen. Tilatut laajakaista­palvelut voi lopettaa ottamalla yhteyttä palvelun­tarjoajan asiakaspalveluun.

Millainen päätelaite kotiini asennetaan?

Kotiisi asennetaan valokuitupäätelaite, joka muuttaa valokuitukaapelissa kulkevan optisen signaalin sähköiseen muotoon. Laite on suunniteltu niin, että se on tekniikaltaan toimintavarma ja palvelee pitkään. Siksi laitteeseen ei esimerkiksi ole liitetty langatonta WLAN-tukiasemaa. Jos haluat käyttää nettiä langattomasti ympäri asuntoasi, tulee sinun hankkia WLAN-reititin tai voit hyödyntää jo olemassa olevaa reititintä.

Valokuitupäätelaite on osa asuinalueellesi rakentamaamme verkkoa, joten laitteen ylläpito ja mahdolliset päivitykset kuuluvat pakettiin: niistä sinun ei itse tarvitse huolehtia.

Valokuitupäätelaite on kooltaan 140 x 210 mm eli kutakuinkin pokkarin kokoinen, ja laite kiinnitetään seinään siistissä kehyksessä. Laite on asennettava enintään 5 metrin päähän paikasta, josta kaapeli tuodaan sisään. Valokuitupäätelaite vaatii sähköpistokkeen. Päätelaitteiden sijoitus ja muut asennuksen yksityiskohdat sovitaan taloyhtiön kanssa pidettävässä suunnittelupalaverissa.

Teknisenä yksityiskohtana mainittakoon, että valokuitupäätelaite on Gigabit Ethernet -kytkin (switch), joka ei suodata kotiisi saapuvaa verkkoliikennettä. Kytkimen kaikki portit ovat oletuksena ns. bridge-tilassa (siltaava), jolloin päätelaitteeseen kytkettävät laitteet saavat IP-osoitteen suoraan palveluntarjoajalta. Siltaavassa tilassa liittymäsi voi saavuttaa parhaat mahdolliset yhteysnopeudet.

Mitä minun kannattaa ottaa huomioon, jos olen rakentamassa taloa tai uusimassa pihaani ja haluan varautua valokuidun rakentamiseen?

Mikäli taloyhtiössä ollaan uudistamassa sisäverkkoa tai tehdään LVI- tai sähköremonttia, voidaan valokuidun hankintaan varautua asentamalla valmiit putket tuleville kuiduille ja näin vähentää kaivuutöitä ja pihan uudelleen avaamista. Putken halkaisijan on oltava vähintään 50 millimetriä.

Miten ja milloin valokuituliittymäni alkaa toimia?

Liittymäsi voidaan kytkeä päälle, kun naapurustosi maanrakennustyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit: katualueille on kaivettu valokuituverkon runkoputket, valokuitukeskus on toiminnassa ja valokuitukaapelit on puhallettu taloyhtiönne tontille vedettyyn mikroputkeen sekä koteihinne asennettu valokuitupäätelaite on toiminnassa. Lopuksi teemme viimeiset kytkentätyöt ulkojatkoskotelolla.

Tämän jälkeen liittymäsi on valmis. Muista kuitenkin, että kotonasi alkaa netti toimia vasta, kun olet tilannut laajakaistapalvelut. Taloyhtiön yhteyshenkilö saa tekstiviestillä tiedon valokuitujen aktivoitumisesta käyttöön. Palvelut tilataan suoraan verkkomme palveluntarjoajalta. Valokuitunen ei kytke palveluita päälle.

Miten otan netin käyttööni?

Kun kaikki työt on tehty, kestää noin 5 arkipäivää, että kotiisi asennetun valokuituyhteyden tiedot ovat päivittyneet ajan tasalle. Lähetämme tekstiviestillä tiedon, kun palvelut ovat tilattavissa. Tämän jälkeen voit tilata haluamasi laajakaistan ja tv-palvelut. Kun tilaat laajakaistaa, palveluntarjoajasi kertoo, milloin nettisi alkaa toimia.

Huomaathan, että kotiisi asennettu valokuitupäätelaite ei ole reititin, eikä siinä ole wifi-ominaisuuksia. Jotta voit käyttää nettiä kotonasi langattomasti, tarvitset WLAN-reitittimen. Suosittelemme, että hankit tehokkaan WLAN-reitittimen, joka tukee valokuidun nopeuksia. Reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan kannattaa kysellä asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä. Valokuitunen ei myy reitittimiä.

Saadaksesi netin langattomasti käyttöösi, sinun on yhdistettävä reitittimesi verkkokaapelilla valokuitupäätelaitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet valokuituliittymäsi käyttöönotto-oppaasta.

Halutessasi voit kytkeä laitteitasi Ethernet/RJ45-johdolla päätelaitteeseen myös suoraan. Huomaa kuitenkin, ettet voi itse muuttaa valokuitupäätelaitteen asetuksia.

Voinko kytkeä päätelaitteeseen nykyisen reitittimeni?

Voit yhdistää päätelaitteeseesi minkä tahansa reitittimen, myös sen, jota olet tähän asti käyttänyt. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että käyttämäsi reititin on riittävän nykyaikainen ja tehokas, jotta se ei hidasta valokuituyhteytesi nopeuksia. Vinkkimme on, että reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Kysy lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä.

Voinko tilata laajakaistan miltä tahansa operaattorilta?

Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:

1. Asuntokohtainen sopimus

Taloyhtiön jokainen asunto voi valita itselleen laajakaistan ja muut lisäpalvelut kymmenistä eri vaihtoehdoista. Ette siis ole sidottuina vain yhteen palveluntarjoajaan ja asunnon omistajalla on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymänsä. Näin ollen jokainen asunnon omistaja vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.

2. Taloyhtiökohtainen sopimus

Taloyhtiö tekee valitsemansa palveluntarjoajan kanssa sopimuksen, joka koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoavat Bahnhof, Kuuskaista ja LocalNet, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.

Miten voin vaihtaa palveluntarjoajan?

Ole yhteydessä nykyiseen palveluntarjoajaasi ja irtisano nykyinen laajakaistasopimuksesi ja päätä myös muut tilaamasi lisäpalvelut. Sen jälkeen ole yhteydessä siihen palveluntarjoajaan, jolta haluat tilata jatkossa liittymän. Varauduthan siihen, että nettiyhteyteesi saattaa tulla pieni katkos.

Valokuituyhteys ei toimi – mitä teen?

Aina ensimmäiseksi sammuta valokuitupäätelaitteen sähköt, odota hetki ja kytke virta uudelleen päälle. Jos nettiyhteys ei edelleenkään toimi, on syytä tehdä vikailmoitus, jotta vika saadaan korjattua pian.

Vikailmoitus tehdään soittamalla omalle palveluntarjoajallesi, jolta olet tilannut laajakaistayhteyden kotiisi tai yritykseesi.

Jos tiedossasi on valokuitukaapelin vauriopaikka, soita Valokuituselle. Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe 9–16, puh. 020 694 750 (mpm/pvm).