Hyvä Telian Kotikuitu-asiakas, olemme iloisia saadessamme sinut asiakkaaksemme!
Valokuitunen ja Telia ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka myötä Telian Kotikuitu-valokuituverkkoinfrastruktuuri siirtyi Valokuitusen omistukseen 30.12.2024. Valokuitunen muuttaa verkon Avoin Kuitu -verkoksi, minkä myötä asiakas voi valita useiden palveluntarjoajien valikoimista valokuidun netti- ja lisäpalvelut.
Sivustolta löydät lisätietoa verkon tulevista muutoksista, verkkopäätelaitteiden vaihdosta, verkkopäätelaitteen sijoitussopimuksen sekä ohjeet sen allekirjoittamiseen. Sivustolle on koottu usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia. Löydät myös verkon muutosvaiheessa käytössä olevat asiakaspalvelun yhteystiedot.
Mihin etsit vastausta?

Verkkopäätelaitteen vaihto
Valokuitunen vaihtaa asiakkaiden verkkopäätelaitteet uusiin laitteisiin vuoden 2025 aikana. Lue lisää laitteiden vaihdosta ja allekirjoita päätelaitteen sijoitussopimus sähköisesti.

Muuttuneet yhteystiedot
Jos yhteystietosi ovat muuttuneet, päivitäthän ajantasaiset yhteystietosi meille. Yhteystietojen päivitys on tärkeää, jotta voimme olla yhteydessä päätelaitteen vaihtoajankohdasta.

Uuden liittymän tilaaminen
Voit tilata valokuidun soittamalla myynnillemme, puh. 094 255 2298 (mpm/pvm), ma–pe klo 9–17 ja la klo 12–16 tai tarkistamalla ensin valokuidun saatavuuden kotiisi saatavuushakumme kautta.
Telian asiakaspalvelu
Telian laajakaista- ja kaapeli-tv-palveluihin liittyvissä asioissa sinua palvellaan Telian asiakaspalvelussa, johon saat yhteyden chatin kautta 24/7 kirjautumalla osoitteessa telia.fi/kirjaudu tai puhelimitse 020 690 400 (mpm/pvm) arkisin klo 9–20 ja lauantaisin 10–16.
Ole yhteydessä Teliaan näissä asioissa:
– Palveluiden tilaaminen
– Ongelmat nettiyhteydessä
– Vauriot kaapeleissa


Ajankohtaista verkon muutoksessa
Valokuitunen muuttaa verkon avoimeksi. Muutokset tapahtuvat eri ajankohtina alueittain. Kokoamme tänne tietoa, mitä verkossa tapahtuu ja milloin.
Kotikuitu – usein kysyttyä
- Liiketoimintakauppa ja asiakkuus
- Sopimustyyppi
- Uusi päätelaite
- Päätelaitteen vaihto
- Verkkopäätelaitteen sopimus
- Uudet liittymät
- Verkon muutos avoimeksi ja netin katkos
- Avoin verkko
- Valokuitusen Omat sivut
1. Liiketoimintakauppa ja asiakkuus
Mitä liiketoimintakauppa tarkoittaa?
Telia ja Valokuitunen ovat sopineet liiketoimintakaupasta, jonka myötä Telian koko Kotikuitu-infrastruktuuri siirtyi Valokuitusen omistukseen 30.12.2024. Tämä tarkoittaa, että kiinteistöihin rakennetut Kotikuitu-valokuituverkot siirtyvät Valokuitusen hallintaan eli toteutetaan verkon migraatio. Kaupan myötä kaikki noin 16 000 asiakasliittymää siirretään Valokuitusen omistukseen ja kaikki asiakkaat pääsevät avoimen verkon palveluiden käyttäjiksi alueittain, kun verkon migraatiotyö on tehty.
Mitä verkon muuttaminen tarkoittaa käytännössä?
Verkko muutetaan avoimeen kuituun kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kaikkien asiakkaiden kodeissa vaihdetaan päätelaitteet uusiin valokuitupäätelaitteisiin. Vaihdot toteutetaan vuoden 2025 aikana. Sitten aloitamme verkon siirtämisen avoimeen verkkoon. Se tapahtuu alueittain, eli asiakkaiden nettipalvelut vaihtuvat avoimeen verkkoon eri ajankohtina. Kaiken kaikkiaan koko projekti kestää tämänhetkisen arvioimme mukaan vuoteen 2027 asti.
Mitä tapahtuu nykyisille Telian Kotikuitu-asiakkaille?
Nykyiset Telian Kotikuitu-asiakkaat siirretään vaiheittain ja alueittain avoimen kuidun piiriin tulevina vuosina. Koko verkko muuttuu siis avoimeksi, eli asiakkailla on jatkossa enemmän nettipalveluvalikoimaa hyödynnettävänään. Asiakkaita tullaan tiedottamaan muutoksista hyvissä ajoin. Toistaiseksi asiakkaat voivat käyttää nettiä ihan kuten ennenkin ja Telian asiakaspalvelu palvelee kuten aiemminkin.
2. Sopimustyyppi
Mitä sopimukselleni tapahtuu?
Asiakassopimukset siirtyvät sellaisenaan Valokuituselle ja jatkossakin pätee samat sopimusehdot kuin mihin asiakas on aikanaan sitoutunut hankkiessaan Kotikuitu-liittymän.
Jos minulla on määräaikainen sopimus, mitä sille tapahtuu migraatiossa?
Määräaikainen sopimus jatkuu sopimuskauden loppuun asti, vaikka verkko muuttuukin avoimeksi. Kun määräaikaisuus päättyy, nettipalvelut muuttuvat ja asiakkaalla on myös mahdollisuus vaihtaa palveluntarjoajaa.
3. Uusi päätelaite
Millainen päätelaite asiakkaan kotiin asennetaan?
Asiakkaan kotiin asennetaan päätelaite, joka mahdollistaa asiakkaalle avoimen verkon käyttämisen. Valokuitupäätelaite on malliltaan Genexis XG6846B. Kooltaan se vastaa pokkarikirjaa. Yhdellä päätelaitteeella asiakas saa koko avoimen verkon palvelutarjonnan käyttöönsä. Laite on Telian omaisuutta, ja Telia huolehtii tarvittavista laitepäivityksistä.


Kuka omistaa asiakkaan kotona olevan, uuden verkkopäätelaitteen?
Telia omistaa asiakkaan kotiin asennettavan uuden verkkopäätelaitteen.
Miksi uusi laite on Telian omaisuutta?
Ylläpitovastuu ja laitteen toiminta on Telian vastuulla, eikä asiakkaan tarvitse enää huolehtia laitteen toiminnasta.
Minkä hintainen päätelaite on?
Laitteen hinta on noin 200 euroa, mutta verkkomigraation yhteydessä asiakas saa laitteen ilmaiseksi.
Saanko pitää vanhan laitteen itselläni?
Kyllä, vanha laite jää sinulle.
4. Päätelaitteen vaihto
Milloin päätelaite vaihdetaan?
Valokuitusen yhteistyöasentaja (Eltel) vaihtaa kaikki päätelaitteet vuoden 2025 aikana. Jokaiseen asiakkaaseen ollaan yhteydessä etukäteen ja sovitaan vaihtoajankohta.
Voinko vaikuttaa päätelaitteen vaihtamisen aikatauluun?
Kaikki verkon päätelaitteet vaihdetaan aluekohtaisen suunnitelman mukaisesti. Vaihdot tapahtuvat eri aikaan verkon eri osissa. Valokuitusen yhteistyöasentaja (Eltel) on yhteydessä asiakkaaseen sopiakseen ajankohdan asennuskäynnille.
Kuinka kauan päätelaitteen vaihto kestää?
Päätelaitteen vaihtoon on hyvä varata noin tunnin verran aikaa. Netti on pois käytöstä laitteen vaihdon ajan, mutta toimii jälleen vaihdon jälkeen normaalisti.
Voinko saada päätelaitteen, vaikka se on poistettu edellisen asukkaan toimesta?
Vaihdamme kaikille asiakkaille päätelaitteen. Jos vanhaa laitetta ei ole, saattaa olla, että emme välttämättä pysty asentamaan uutta päätelaitetta samalla käynnillä. Urakoitsija kuitenkin tarkistaa käynnillä, tarvitseeko valokuituyhteyden asentaminen esimerkiksi jotakin lisärakentamista.
Voinko saada laitteen vaihdon myöhemmin, jos en halua sitä tässä yhteydessä?
Kyllä, silloin laitteen vaihdosta veloitetaan niin kutsutun kieppiliittymän maksu.
Voiko päätelaitteen paikkaa vaihtaa asunnossani tässä yhteydessä?
Tässä yhteydessä uusi päätelaite asennetaan samaan kohtaan kuin vanha laite.
Jos on kaapelitv-palvelu käytössä, mitä sille tapahtuu?
Kaapeli-tv-palvelu jatkaa toimintaansa samalla tavalla kuin aiemminkin.
Miten pitkä katko nettiin tulee päätelaitevaihdon aikana?
Kun päätelaite vaihdetaan, katkos nettipalveluissa kestää arviolta muutamia tunteja. Vaihdon jälkeen uusi päätelaite toimii heti ja vanha nettiliittymä kuten ennenkin.
Muuttuuko verkko avoimeksi samalla, kun kotini päätelaite vaihdetaan?
Kun uusi päätelaite on asennettu, asiakkaan verkkoyhteys pysyy vielä Kotikuidussa. Valokuitunen migratoi eli muuttaa Kotikuidun avoimeen verkkoon alueittain vuoteen 2027 mennessä. Uuden päätelaitteen asentamisen jälkeen voi siis kestää vielä pitkän aikaa ennen kuin valokuituyhteys muuttuu avoimeen verkkoon. Vaihdon jälkeen uusi päätelaite toimii heti ja asiakkaan vanha nettiliittymä kuten ennenkin.
Tuleeko jokaisesta palveluntarjoajasta oma päätelaite?
Ei tule, asiakkaalle asennetaan vain yksi päätelaite. Uudella, vanhan laitteen korvaavalla verkkopäätelaitteella asiakas voi myöhemmin hyödyntää koko avoimen verkon palveluntarjonnan. Vain uusi laite mahdollistaa avoimen verkon palveluiden käytön.
5. Verkkopäätelaitteen sopimus
Miksi minun pitää allekirjoittaa päätelaitteen sijoitussopimus? Mikä se on?
Avoin Kuitu -palvelun toiminta edellyttää, että kiinteistössä on Telia Finland Oyj:n (”Telia”) toimittama Verkkopäätelaite. Verkkopäätelaitteen sijoittaminen kiinteistöön vaatii sijoitussopimuksen. Tarkemmat sopimusehdot löydät Telia Finland Oyj, Verkkopäätelaitteen sijoitussopimuksesta, joka on toimitettu asiakkaille kirjeitse. Sopimus tulee asiakkaan ja Telian välille. Valokuitunen kerää sopimukset Telian puolesta.
Miksi verkkopäätelaitteen sopimus tehdään Telian kanssa?
Avoin Kuitu -palvelun toiminta edellyttää, että kiinteistössä on Telia Finland Oyj:n (”Telia”) toimittama Verkkopäätelaite. Verkkopäätelaitteen asentaminen kiinteistöön vaatii sijoitussopimuksen, minkä vuoksi sopimus tehdään Telian kanssa.
Missä voin allekirjoittaa verkkopäätelaitteen sopimuksen?
Asiakkaalle lähetetään sopimus paperisena kotiin. Ensisijaisesti sopimus allekirjoitetaan sähköisesti Visma Sign -palvelun kautta verkkosivuillamme. Allekirjoitus edellyttää asiakkaan tunnistautumista. Mikäli allekirjoittaminen netissä ei ole mahdollista, asiakas voi täyttää paperisen sopimuksen ja antaa sen asentajalle päätelaitteen asennuskäynnillä. Asentaja ottaa sopimuksesta valokuvan ja toimittaa sen eteenpäin.
Kiinteistöllämme on kaksi omistajaa. Miten allekirjoitamme sopimuksen?
Kiinteistön molemmat omistajat laittavat nimensä sopimuksessa kohtaan ”Kiinteistön omistaja”, mutta vain toinen omistajista tunnistautuu Visma Sign -palvelussa ja allekirjoittaa sopimuksen.
Sopimuksessa pyydetään kiinteistön nimen lisäksi rekisterinumeroa. Mitä tällä numerolla tarkoitetaan?
Sopimuksessa ”Rekisterinumero” on kiinteistölle annettu yksilöllinen tunnistenumero, joka löytyy kiinteistörekisteristä. Rekisterinumero on sama kuin kiinteistön tunnus. Sopimuksessa ”Kiinteistön nimi” tarkoittaa sitä virallista nimeä tai tunnistetta, jolla kiinteistö on merkitty kiinteistörekisteriin. Nimi voi perustua sijaintiin, ominaisuuksiin tai omistajan omaan valintaan.
6. Uudet liittymät
Voinko liittyä uutena asiakkaana Kotikuituverkkoon?
Verkkoon on mahdollista liittyä ja Valokuitunen aikoo laajentaa verkkoa. Telia ei myy uusia Kotikuitu-liittymiä, mutta olemassa oleviin liittymiin voidaan yhä myydä Telian laajakaistapalvelut. Kaikki uudet sopimukset tehdään suoraan Valokuituselle ja Valokuitunen vastaa sopimusehtojen puitteissa liittymän rakentamisesta.
Miten saan nettipalvelut käyttööni, jos niitä ei ole aiemmin ollut käytössä?
Jos asiakkaalla ei ole ollut nettipalveluiden tilausta, ne saa käyttöön Telian Kotikuitu-tilauksen kautta. Tilauksen voi tehdä osoitteessa www.telia.fi tai Telian asiakaspalvelun kautta.
7. Verkon muutos avoimeksi ja netin katkos
Milloin oma yhteyteni muuttuu avoimeksi?
Verkko muuttuu avoimeksi vaiheittain eri alueilla vuoteen 2027 mennessä. Telia lähettää muutoksesta kertovan kirjeen kaikille laajakaista- ja kaapeli-tv-asiakkailleen kotiin ja kirjeessä kerrotaan tarkka ajankohta, jolloin verkko muuttuu avoimeksi. Muutos aiheuttaa katkon nettiin. Kun verkon muutos on tapahtunut ja asiakkaan valokuituyhteys on muuttunut avoimeksi, Valokuitunen informoi kaikkia asiakkaita asiasta kirjeellä.
Voinko nopeuttaa oman yhteyteni muuttumista avoimeen verkkoon?
Verkko muuttuu avoimeksi vaiheittain eri alueilla vuoteen 2027 mennessä. Valitettavasti emme voi huomioida asiakkaiden toiveita verkon muuttumisen suhteen.
Minulla ei ole Telian palveluita käytössä tällä hetkellä, mistä saan tiedon verkon muutoksesta?
Kun verkon muutos on tapahtunut ja asiakkaan valokuituyhteys muuttunut avoimeksi, Valokuitunen informoi asiasta kaikkia verkon asiakkaita kirjeellä. Muutoksen jälkeen asiakas voi tilata Valokuitusen avoimen verkon palvelutarjonnasta itselle sopivat netti-, tv- ja lisäpalvelut.
Miten pitkä katkos nettiin tulee, kun verkko muuttuu avoimeksi?
Asiakkaille kerrotaan hyvissä ajoin etukäteen nettiyhteyteen tulevasta katkosta ja sen arvioidusta kestosta. Yleisesti katkokset pyritään pitämään mahdollisimman lyhyenä muun muassa valmistelevilla työvaiheilla.
Miksi verkkojen siirtäminen kestää niin kauan?
Valokuituselle siirrettävä verkko on iso ja sijaitsee monessa eri paikassa ympäri Suomen. Joudumme tekemään jo rakennetussa verkossa muutoksia ja kaiken kaikkiaan verkkojen siirtäminen kestää arviolta vuoteen 2027 asti. Teemme muutokset alueittain ja pyrimme tekemään muutokset mahdollisimman nopeasti. Muutoksessa on paljon työtä: Kaikkien asiakkaiden kodeissa päätelaitteet on vaihdettava toisiin, jotta verkon muutos on mahdollista. Siirrettävät verkkokaapelit sijaitsevat nipuissa, joissa on muutakin kuin Kotikuitu-verkkoja. Siksi siirrettävät verkot on tunnistettava ja eroteltava muusta verkosta. Eriyttämisen jälkeen verkkodata dokumentoidaan, jotta se voidaan yhdistää muuhun olemassa olevaan avoimeen verkkoon. Joillakin alueilla verkon eriyttäminen vaatii myös uuden verkkoinfran rakentamista, esimerkiksi laitekaappien asentamista. Verkko dokumentoidaan huolellisesti ja kaikki dokumentaatio siirretään Valokuituselle.
Kuka vastaa asiakkaan tonttiosuuden vioista sen jälkeen, kun verkko on siirretty Valokuituselle?
Valokuitunen vastaa tonttiosuudesta ja verkon ylläpidosta sekä huollosta kiinteistön alueella.
8. Avoin verkko
Mitä verkon avoimuus tarkoittaa?
Asiakas voi valita verkon palveluntarjonnasta itselle sopivat netti-, tv- ja lisäpalvelut ja kilpailuttaa niitä aina, kun haluaa. Asiakkaan ei tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Kaikki avoimen verkon operaattorit/palveluntarjoajat toimivat missä päin tahansa Suomea.
9. Valokuitusen Omat sivut
Saako Kotikuitu-asiakkaat tunnukset Valokuitusen Omille sivuille?
Tilattuaan Valokuituselta valokuituyhteyden asiakas saa tunnukset Valokuitusen tilausseuranta-sivustolle eli Omille sivuille. Sivuston pääasiallinen tarkoitus on tarjota tietoa asiakkaan valokuituyhteyden rakentamisesta, eri työvaiheista, niiden kestoista sekä töiden etenemisestä. Koska Kotikuitu-asiakkailla kaikki rakentamistyöt on jo tehty, ei asiakkaille tule tunnuksia tähän tilausseuranta-sivustolle.
Tarkista saatavuus alueellasi ja jätä yhteydenottopyyntö tai tee tilaus
*Tekemällä saatavuushaun hyväksyt, että tietosi lähetetään Valokuituselle.
Huom. Saatavuuden tarkistaminen ja yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään.
Valokuitusen saatavuushakua ja sen tuloksia ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.