Usein kysyttyä ja lisätietoa valokuidusta taloyhtiöön
- Valokuitunen ja valokuitu
- Valokuitu taloyhtiössä
- Valokuidun hinta
- Valokuidun rakentaminen
- Valokuitu pientaloyhtiöön
- Valokuitu kerrostaloon
1. Valokuitunen ja valokuitu
Mikä on Valokuitunen?
Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä valtakunnallisesti taajamien koteihin ja yrityksiin markkinaehtoisesti. Valokuitunen on Telian ja CapMan Infran omistama yritys. Valokuitunen on perustettu huhtikuussa 2020, ja suunnittelemme investoivamme lähivuosina yhteensä 200–300 miljoonaa euroa uusien valokuituverkkojen rakentamiseen. Valokuitusen juuret ovat Telialla, missä rakensimme valokuituyhteyksiä pientaloalueille aina vuodesta 2016 lähtien.
Mikä on valokuitu?
Valokuitu on ohut, puhdistetusta kvartsilasista valmistettu johdin, jossa voidaan siirtää tietoa laservalolla hyvin nopeasti. Kuidun kapasiteetti on käytännössä rajaton, mikä tekee valokuidusta tiedonsiirron tekniikkana ylivertaisen. Valokuitukaapelit kaivetaan muovisissa suojaputkissa maahan, ja koko maailman tietoliikenne perustuu valokuitukaapeleista muodostuviin verkkoihin. Langattomat 4G- ja 5G-yhteydetkin rakentuvat valokuituverkkojen varaan, sillä jokainen tukiasema ja masto on kiinni valokuituverkossa. Valokuitu on myös ympäristöystävällinen ja energiaa säästävä datansiirron tapa, koska siinä energiatehokkuus suhteessa siirretyn datan määrään on ylivoimainen.
Miksi valita valokuitu, kun langattomat mobiiliratkaisut ovat tulevaisuutta?
Kotien näkökulmasta valokuitu on nettiyhteytenä ylivoimainen: kuitu on häiriötön, sen nopeus päihittää muut yhteydet ja viive on lähes olematon. Valokuidussa riittää kaistaa kodin jokaiselle netinkäyttäjille, vaikka älylaitteet lisääntyvät, televisioiden kuvanlaatu paranee, pelaaminen siirtyy pilveen ja uudet teknologiat vaativat kodin yhteyksiltä koko ajan enemmän.
Vuonna 2030 dataa ennustetaan liikkuvan tietoliikenneverkoissa 150 kertaa enemmän kuin nyt. Datamäärien räjähdysmäinen kasvu tulee asettamaan niin kiinteät verkot kuin langattomat mobiiliverkotkin koville. Siksi tarvitaan valokuituyhteyksiä: valokuidun tiedonsiirtokyky on käytännössä lähes rajaton, joten kuidussa piisaa kapasiteettia vaikka aikanaan 6G:n tai 7G:n tarpeisiin.
Omakotiasujalle mikään tämän päivän teknologiavalinta ei ole yhtä kestävä, laadukas ja huoleton kuin valokuitu. Valokuitu on myös vastuullinen valinta, sillä se on tiedonsiirtomuodoista kaikkein vähinten ympäristöä rasittava ratkaisu. Valokuitu kuluttaa sähköä satoja kertoja vähemmän kuin mobiilitiedonsiirto. Valokuitukodissa asuvan kannalta on ihan sama, mitä uusia sovelluksia kehittyvä teknologia meille tuo tai mihin suuntaan mobiilitekniikka kehittyy: valokuituyhteys takaa, ettei netti rajoita mahdollisuuksiasi. Valokuitu onkin ennen kaikkea sijoitus asuntoosi, sillä valokuidun elinkaari on jopa 50 vuotta.
Kodin 5G-ratkaisut voivat olla yksi vaihtoehto siellä, minne kotien valokuituyhteyksiä ei vielä ole tarjolla. Varsinkin omakotialueille valokuituyhteydet tulevat hitaasti, sillä valokuituverkko on rakennettava mahdollisimman monelle saman alueen asukkaalle samaan aikaan.
2. Valokuitu taloyhtiössä
Asun taloyhtiössä. Voiko valokuidun saada myös taloyhtiöön?
Kyllä voi. Taloyhtiöissä valokuituliittymät rakennetaan yleisesti kerralla kaikkiin huoneistoihin, mutta joissain tapauksissa on mahdollista liittää vain osa asunnoista verkkoon. Kun kaikki taloyhtiön huoneistot liitetään verkkoon samalla kertaa, on silloin hinta aina edullisin. Kerrostaloissa ja moderneilla sisäverkoilla varustetuissa taloyhtiöissä voidaan valokuituyhteys rakentaa tekniseen tilaan, josta yhteydet kulkevat kiinteistön omaa sisäverkkoa hyödyntäen asukkaiden huoneistoihin. Lue lisää valokuidun hankkimisesta taloyhtiöön täältä.
Miksi taloyhtiöön kannattaa hankkia valokuitu?
Valokuidun tekniikka mahdollistaa laajemman palveluvalikoiman, ja sen kapasiteetti riittää myös tulevaisuudessa, sillä sen tiedonsiirtokyky on valtava kuparikaapeliin verrattuna. Valokuitu on myös huomattavasti toimintavarmempi, koska se ei ole altis sähkömagneettisille häiriöille.
Valokuitu tuo taloyhtiöllesi nopeimman mahdollisen internetyhteyden ja parhaat tv-palvelut. Kun yhteys on nopea ja kaista rajaton, kaikki taloyhtiön asukkaat voivat käyttää haluamiaan laitteita ja palveluita yhtä aikaa ilman, että yhteys ruuhkautuu, hidastuu tai alkaa pätkiä.
Taloyhtiön hankkima valokuitu nostaa kiinteistön arvoa asuntomarkkinoilla ja lisää kiinteistön houkuttelevuutta. Valokuitu on pitkäikäinen ja ympäristöystävällinen hankinta, sillä sen tiedetään kestävän ainakin 50 vuotta eteenpäin.
Voitteko osallistua taloyhtiömme kokoukseen ja esitellä palveluanne?
Asiantuntijamme osallistuvat mielellään kokoukseen esittelemään tarkemmin palvelukokonaisuuttamme. Jätä yhteydenottopyyntö xxx, niin asiantuntijamme on teihin pikimmiten yhteydessä.
3. Valokuidun hinta
Mitä valokuituliittymä maksaa?
Valokuidun hinta vaihtelee alueittain ja hinnoittelu on taloyhtiökohtainen ja perustuu kohteen tyyppiin, sijoittumiseen tontilla sekä huoneistojen lukumäärään. Maksut eivät sisällä operaattorikohtaista laajakaistaliittymän kuukausimaksua.
Teemme jokaiselle taloyhtiölle yksilöllisen suunnitelman valokuidun hankkimiseksi. Valokuitu kannattaa hankkia kerralla koko taloyhtiöön, mutta tarvittaessa toteutamme myös muunlaisia ratkaisuja. Pyydä meiltä tarjous taloyhtiönne nettiyhteyksien kehittämiseksi.
Milloin valokuituliittymä laskutetaan?
Lähetämme taloyhtiöllenne laskun vasta, kun liittymät ovat rakennettu valmiiksi ja niihin voi tilata palveluita. Mikäli valokuituliittymät ovat tilattu vain taloyhtiön yksittäisiin huoneistoihin, laskutamme suoraan asukasta, kun liittymät ovat asennettu käyttövalmiiksi.
Mitä tapahtuu, jos myyn asuntoni ja omistaja vaihtuu?
Kun sopimusosapuolina ovat Valokuitunen ja taloyhtiö/asunto-osakeyhtiö laskutetaan taloyhtiöltä valokuituliittymän kuukausimaksu, jonka taloyhtiö yleisesti sisällyttää yhtiövastikkeeseen. Näin ollen, mikäli omistaja vaihtuu, on hänellä valokuituliittymään sisältyvät kulut jo osana vastiketta, eikä vaihdos vaadi toimenpiteitä.
Mikäli valokuitusopimus on tehty vain osalle taloyhtiön asunnoista, tulee asuntokaupan yhteydessä sopia uuden asukkaan kanssa sopimuksen siirrosta. Kun siirrosta on sovittu, tulee uuden omistajan olla yhteydessä Valokuituseen sopimuksen siirtämiseksi. Jos asia tulee sinulle ajankohtaiseksi, otathan silloin yhteyttä asiakaspalveluumme.
Tässä tapauksessa, ellei uusi asunnon omistaja halua valokuitua käyttöönsä, voi toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanoa irtisanomisajan puitteissa, minkä jälkeen valokuituliittymä kytketään irti verkosta. Jos asukas haluaa valokuidun uudelleen käyttöön, voi liittymän tilata uudelleen voimassa olevan hinnastomme mukaisella hinnalla. Huomaathan, että määräaikaisen kuukausimaksullisen liittymän voi irtisanoa vasta 60 kuukauden määräajan päättymisen jälkeen.
4. Valokuidun rakentaminen
Miten valokuituliittymä rakennetaan kotiini?
Taloyhtiön kanssa sovitaan suunnittelupalaveri, jossa katsotaan yhdessä sopivat kaivuu- ja asennusratkaisut. Koska kiinteistöjä ja tontteja on hyvin erilaisia, teemme aina juuri teille räätälöidyn suunnitelman paikan päällä, parhaan lopputuloksen takaamiseksi.
Voinko vaikuttaa reittiin, jota pitkin valokuitukaapelit vedetään pihallani?
Valokuitukaapeleille pyritään aina löytämään reitti, joka aiheuttaa pihallasi mahdollisimman vähän haittaa. Pääset suunnittelemaan yhdessä urakoitsijamme kanssa, miten liittymä toteutetaan pihallasi.
Pitääkö pihakivetys tai pihani asfaltti rikkoa?
Jos asfalttia tai pihakivetystä joudutaan rikkomaan, se korjataan. Meillä rakennustöihin kuuluu aina, että urakoitsijamme peittää kaivannot ja siistii kaivuutöiden jäljet. Pihasi jätetään alkuperäistä vastaavaan kuntoon. Taloyhtiön piha-alueella olemassa olevaa putkireittiä voidaan hyödyntää, jos se on mahdollista ja helposti saavutettavissa.
Kuinka kauan valokuituliittymän rakentaminen kestää?
Rakentaminen vie tavallisesti 3–12 kuukautta. Valokuituverkko ei synny hetkessä, sillä se täytyy rakentaa kokonaisuuksina ja suunnitella perusteellisesti. Kunnalta tarvitaan sijoitusluvat valokuitukaapelien reiteille, ja jokainen piha suunnitellaan erikseen asukkaiden kanssa. Myös sääolosuhteet vaikuttavat rakennusurakkaan. Jos maa jäätyy tai lumi sataa maahan, rakennustyöt seisahtuvat.
Kuka korvaa, jos valokuitukaapeli vaurioituu?
Valokuitunen vastaa valokuituverkon ylläpidosta ja korjauksista vikatapauksissa. Käyttäjinä teidän ei tarvitse huolehtia verkon toimivuudesta.
Pihan osalta vastuu kaapelin sijainnin dokumentoinnista on taloyhtiöllä. Valokuidun reitti kannattaa dokumentoida tarkasti siltä varalta, että tontilla tehdään myöhemmin muita kaivutöitä. Täältä voit lukea lisää, miten valmistautua kaivutöihin ja miten toimia, jos kaapelivaurio on jo sattunut.
5. Valokuitu pientaloyhtiöön
Mitä tarkoittaa, että Valokuitusen valokuituverkko on avoin?
Sitä, että meidän verkossamme asiakas ei ole sidottu vain yhteen palveluntarjoajaan. Kun olemme rakennuttaneet valokuituliittymän, voit valita laajakaistasi keneltä tahansa verkossamme mukana olevalta palveluntarjoajalta. Avoimessa verkossa palvelut voi tilata vasta sitten, kun yhteys on rakennettu, eikä niihin tarvitse sitoutua vuosia etukäteen.
Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:
1. Asuntokohtainen sopimus
Jokainen taloyhtiön asunto valitsee oman laajakaistaliittymänsä palveluntarjoajan Avoimen Kuidun valikoimasta, jossa on jo 10 eri operaattoria. Huoneistokohtaisessa sopimuksessa on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymää eikä tarvitse sitoutua vain yhteen palveluntarjoajaan. Jokainen asunnon omistaja myös vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.
2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen valitsemansa palveluntarjoajan kanssa. Sopimus koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoaa ruotsalainen Bahnhof, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Taloyhtiö tilaa palvelut keskitetysti. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä, ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.
Mihin tiedonsiirtonopeuksiin valokuitu riittää?
Kun nyt yleinen tiedonsiirtonopeus on 50-100 megabittiä sekunnissa, valokuituyhteydellä päästään huomattavasti korkeampiin yhteysnopeuksiin. Valokuitu tuo kotiisi nyt jo gigan ja tulevaisuudessa jopa 100 gigan laajakaistanopeudet ilman muutoksia rakennettavaan valokuituverkkoon. Tulevaisuudessa valokuituliittymäsi yhteysnopeutta pystytään nostamaan vain valokuitupäätelaitetta päivittämällä.
Mobiililiittymissä nopeudet usein kerrotaan teoreettisilla maksiminopeuksilla, jotka valitettavan harvoin toteutuvat, mutta huoneistoon asti rakennettu valokuituliittymä antaa aina sen nopeuden minkä olet tilannut ja mistä maksatkin.
Sisältääkö valokuituliittymä laajakaistapalvelun?
Ei sisällä.
Kun valokuituliittymät rakennetaan taloyhtiön huoneistoihin saakka, voi jokainen asukas itse päättää, koska haluaa tilata liittymäänsä laajakaista- ja muita viihdepalveluita. Asukkaiden nettiliittymät eivät tuo taloyhtiölle lisäkustannuksia, vaan asukkaan valitsemalta palveluntarjoajalta tilatut palvelut laskutetaan suoraan asukkaalta. Taloyhtiön on kuitenkin myös mahdollista tilata tietyiltä palveluntarjoajilta nettiliittymät taloyhtiön jokaiseen huoneistoon keskitetysti alennetulla hinnalla, jolloin palvelut laskutetaan taloyhtiöltä.
Huomioittehan, että Valokuitunen ei tee laajakaistasopimuksia tai kytke palveluita päälle.
Entä jos en enää halua käyttää valokuituliittymääni?
Kun sopimus valokuituliittymästä on tehty taloyhtiön kanssa, huolehtii taloyhtiö liittymän kuukausimaksuista ja asukkaan itsensä päätettäväksi jää haluaako hän pitää palveluita aktiivisina vai ei. Valmius valokuituyhteyteen kuitenkin säilyy ja kun asukas on halukas aktivoimaan palvelut uudelleen, onnistuu se helposti, kunhan vaan taloyhtiön sopimus liittymästä on edelleen voimassa.
Mikäli sopimus on tehty yksittäisten asuntojen kanssa, laskuttaa Valokuitunen suoraan osakasta sopimuksen puitteissa. Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus on mahdollista purkaa 6 kuukauden irtisanomisajalla. Tilaamasi laajakaistapalvelun voit lopettaa ottamalla yhteyttä palveluntarjoajasi asiakaspalveluun.
Millainen päätelaite kotiini asennetaan?
Kotiisi asennetaan valokuitupäätelaite, joka muuttaa valokuitukaapelissa kulkevan optisen signaalin sähköiseen muotoon. Laite on suunniteltu niin, että se on tekniikaltaan toimintavarma ja palvelee pitkään. Siksi laitteeseen ei esimerkiksi ole liitetty langatonta WLAN-tukiasemaa. Jos haluat käyttää nettiä langattomasti ympäri asuntoasi, tulee sinun hankkia WLAN-reititin tai voit hyödyntää jo olemassa olevaa reititintä.
Valokuitupäätelaite on osa asuinalueellesi rakentamaamme verkkoa, joten laitteen ylläpito ja mahdolliset päivitykset kuuluvat pakettiin: niistä sinun ei itse tarvitse huolehtia.
Valokuitupäätelaite on kooltaan 140 x 210 mm eli kutakuinkin pokkarin kokoinen, ja laite kiinnitetään seinään siistissä kehyksessä. Laite on asennettava enintään 5 metrin päähän paikasta, josta kaapeli tuodaan sisään. Päätelaitteiden sijoitus ja muut yksityiskohdat asennukseen liittyen sovitaan taloyhtiön kanssa pidettävässä suunnittelupalaverissa. Valokuitupäätelaite vaatii sähköpistokkeen.
Teknisenä yksityiskohtana mainittakoon, että valokuitupäätelaite on Gigabit Ethernet -kytkin (switch), joka ei suodata kotiisi saapuvaa verkkoliikennettä. Kytkimen kaikki portit ovat oletuksena ns. bridge-tilassa (siltaava), jolloin päätelaitteeseen kytkettävät laitteet saavat IP-osoitteen suoraan palveluntarjoajalta. Siltaavassa tilassa liittymääsi voidaan saavuttaa parhaat mahdolliset yhteysnopeudet.
Mitä minun kannattaa ottaa huomioon, jos olen rakentamassa taloa tai uusimassa pihaani ja haluan varautua valokuidun rakentamiseen?
Mikäli taloyhtiössä ollaan uudistamassa sisäverkkoa tai tehdään LVI- tai sähköremonttia, voidaan valokuidun hankintaan varautua asentamalla valmiit putket tuleville kuiduille ja näin vähentää kaivuutöitä ja pihan uudelleen avaamista. Putken halkaisijan on oltava vähintään 50 millimetriä.
Miten ja milloin valokuituliittymäni alkaa toimia?
Liittymäsi voidaan kytkeä päälle, kun naapurustosi maanrakennustyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit: katualueille on kaivettu valokuituverkon runkoputket, valokuitukeskus on toiminnassa ja valokuitukaapelit on puhallettu taloyhtiönne tontille vedettyyn mikroputkeen sekä koteihinne asennettu valokuitupäätelaite on toiminnassa. Lopuksi teemme viimeiset kytkentätyöt ulkojatkoskotelolla.
Tämän jälkeen liittymäsi on valmis. Muista kuitenkin, että kotonasi alkaa netti toimia vasta, kun olet tilannut laajakaistapalvelut. Palvelut tilataan suoraan verkkomme palveluntarjoajalta. Valokuitunen ei kytke palveluita päälle.
Miten otan netin käyttööni?
Kun kaikki työt on tehty, kestää noin 5 arkipäivää, että kotiisi asennetun valokuituyhteyden tiedot ovat päivittyneet ajan tasalle. Tämän jälkeen voit tilata haluamasi laajakaistan ja tv-palvelut. Saat Telialta tekstiviestin, kun palvelut on tilattavissa. Kun tilaat laajakaistaa, palveluntarjoajasi kertoo, milloin nettisi alkaa toimia.
Huomaathan, että kotiisi asennettu valokuitupäätelaite ei ole reititin, eikä siinä ole wifi-ominaisuuksia. Jotta voit käyttää nettiä kotonasi langattomasti, tarvitset WLAN-reitittimen. Suosittelemme, että hankit tehokkaan WLAN-reitittimen, joka tukee valokuidun nopeuksia. Reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan kannattaa kysellä asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä. Valokuitunen ei myy reitittimiä.
Saadaksesi netin langattomasti käyttöösi, sinun on yhdistettävä reitittimesi verkkokaapelilla valokuitupäätelaitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet valokuituliittymäsi käyttöönotto-oppaasta.
Halutessasi voit kytkeä laitteitasi Ethernet/RJ45-johdolla päätelaitteeseen myös suoraan. Huomaa kuitenkin, ettet voi itse muuttaa valokuitupäätelaitteen asetuksia.
Voinko kytkeä päätelaitteeseen nykyisen reitittimeni?
Voit yhdistää päätelaitteeseesi minkä tahansa reitittimen, myös sen, jota olet tähän asti käyttänyt. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että käyttämäsi reititin on riittävän nykyaikainen ja tehokas, jotta se ei hidasta valokuituyhteytesi nopeuksia. Vinkkimme on, että reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Kysy lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä.
Voinko tilata laajakaistan miltä tahansa operaattorilta?
Valokuitusen avoimessa verkossa voitte valita juuri teidän taloyhtiönne asukkaita parhaiten palvelevan muodon laajakaistaliittymästä:
1. Asuntokohtainen sopimus
Jokainen taloyhtiön asunto saa itse valita haluamansa palveluntarjoajan jo 10 eri operaattorin valikoimasta. Ette siis ole sidottuina vain yhteen palveluntarjoajaan ja asunnon omistajalla on aina mahdollisuus kilpailuttaa nettiliittymänsä. Näin ollen jokainen asunnon omistaja vastaa itse liittymänsä kuukausimaksuista.
2. Taloyhtiökohtainen sopimus
Taloyhtiö tekee sopimuksen palveluntarjoajan kanssa, joka koskee kaikkia taloyhtiön asuntoja. Tällä hetkellä taloyhtiölaajakaistaa tarjoaa ruotsalainen Bahnhof, mutta taloyhtiölaajakaistaa tarjoavien palveluntarjoajien määrä kasvaa lähitulevaisuudessa. Taloyhtiö hoitaa palveluiden tilaamisen keskitetysti. Palveluntarjoaja laskuttaa suoraan taloyhtiötä ja asukkaat pääsevät nauttimaan nopeasta nettiyhteydestä edullisemmalla hinnalla.
Miten voin vaihtaa palveluntarjoajan?
Ole yhteydessä nykyiseen palveluntarjoajaasi ja irtisano nykyinen laajakaistasopimuksesi ja päätä myös muut tilaamasi lisäpalvelut. Sen jälkeen ole yhteydessä siihen palveluntarjoajaan, jolta haluat tilata jatkossa liittymän. Varauduthan siihen, että nettiyhteyteesi saattaa tulla pieni katkos.
Valokuituyhteys ei toimi – mitä teen?
Aina ensimmäiseksi sammuta valokuitupäätelaitteen sähköt, odota hetki ja kytke virta uudelleen päälle. Jos nettiyhteys ei edelleenkään toimi, on syytä tehdä vikailmoitus, jotta vika saadaan korjattua pian.
Vikailmoitus tehdään soittamalla omalle palveluntarjoajallesi, jolta olet tilannut laajakaistayhteyden kotiisi tai yritykseesi.
Jos tiedossasi on valokuitukaapelin vauriopaikka, soita Valokuituselle. Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe 9–16, puh. 020 694 750 (mpm/pvm).
6. Valokuitu kerrostaloon
Saako kerros- tai luhtitaloyhtiölle taloyhtiösopimuksen ja kaapeli-tv:n?
Valokuitunen tarjoaa yhteistyössä Telian kanssa taloyhtiöllenne edullista ja vakaata taloyhtiösopimusta. Taloyhtiösopimus sisältää valokuidun taloyhtiön tekniseen tilaan, kaapeli-tv:n sekä yhtiön valitseman laajakaistan perusnopeuden, joka sisältyy kaikkiin huoneistoihin.
Telia taloyhtiölaajakaista on asunto-osakeyhtiöille tarkoitettu koko kiinteistön yhteinen tietoliikenneyhteysratkaisu, jossa kaikkiin yhtiön huoneistoihin tuodaan laadukas ja luotettava nettiyhteys yhdellä kertaa kustannustehokkaasti. Taloyhtiölaajakaista on yleensä aina edullisempi, kuin asukkaan itse erikseen hankkiman nettiliittymä. Telia Kaapeli-TV tarjoaa laajan valikoiman kanavia, myös huipputarkkoina HD-versioina ilman taloyhtiön omia harava-antenneja. Telia Kaapeli-TV tarjoaa jopa yli 30 ilmaista TV-kanavaa, joista yli 10 ovat HD-versioita.
Voiko valokuidun ja taloyhtiösopimuksen saada myös vanhempaan kiinteistöön?
Kyllä voi. Valokuitu tuodaan tekniseen tilaan ja yhdistetään taloyhtiön nykyiseen sisäverkkoon. Pystymme toteuttamaan nettipalvelut huoneistoihin taloyhtiön nykyistä antennisisäverkkoa tai yleiskaapelointia (CAT5e tai uudempi) hyödyntäen. Kaapeli-tv jaetaan aina taloyhtiön antenniverkkoa pitkin huoneistoon.
Tarvitaanko asuntoihin modeemit?
Modeemitarve riippuu taloyhtiön sisäverkosta. Mikäli taloyhtiössä on yleiskaapelointi modeemia ei tarvita. Jos taloyhtiölaajakaista on toimitettu huoneistoihin antennisisäverkon kautta, tarvitaan antennirasiaan liitettävä kaapelimodeemi. Modeemin saa hankittua netissä telia.fi/asukas, käymällä Telia myymälässä tai soittamalla Telian asiakaspalveluun. Mikäli asukkaalla on jo entuudestaan kaapelimodeemi voi sitä käyttää Telian taloyhtiölaajakaistalla.
Jos taloyhtiö vaihtaa nykyisen kaapeli-tv-palvelun Telian palveluun, täytyykö minun vaihtaa myös kodin digiboksit tai digitelkkarit?
Ei tarvitse. Myös Telian kaapeli-tv toimitetaan taloyhtiön antennisisäverkossa täsmälleen samalla tekniikalla, joten aikaisemmat kaapeli-tv-päätelaitteet soveltuvat myös uuden palvelun käyttämiseen.
Vaikuttaako muiden asukkaiden netin käyttö toisen asunnon yhteysnopeuteen?
Taloyhtiölaajakaista toteutetaan taloyhtiön tekniseen tilaan valokuituliittymillä ja siitä asuntoihin taloyhtiön nykyisen sisäverkon kautta. Naapurin netin käyttö ei vaikuta toisen asunnon yhteysnopeuteen, kuten mobiilitekniikalla toteutetuissa yhteyksissä. Taloyhtiön sisäverkon toimiessa netin yhteysnopeus on aina vähintään 70 % tilatusta maksiminopeudesta.
Mitä nopeuksia taloyhtiölaajakaista mahdollistaa?
Asiantuntijamme räätälöi taloyhtiökohtaisen tarjouksen valokuituyhteydestä sekä Telian taloyhtiölaajakaistasta ja kaapeli-tv:stä. Yleisimmät perusnopeudet ovat 10 tai 50 Mbit/s, ne riittävät mainiosti tavanomaiseen arjen nettisurffailuun, videoiden katseluun ja asioiden hoitamiseen netissä. Halutessaan jokainen asukas voi korottaa perusnopeutta omien tarpeidensa mukaisesti, jopa 1 000 Mbit/s saakka.
Miten taloyhtiösopimus vaikuttaa asukkaan nykyiseen laajakaistaan?
Asukas voi vaihtaa nykyisen Telian netin taloyhtiölaajakaistaan olemalla Telian asiakaspalveluun yhteydessä. Mikäli asiakkaalla on toisen operaattorin nettiyhteys hän voi halutessaan irtisanoa nykyisen sopimuksensa olemalla yhteydessä nykyiseen operaattoriinsa. (Huom. tarkista sopimusehdot).
Miten valokuituliittymä rakennetaan kerros- ja luhtitaloyhtiöille?
Valokuidun rakentaminen lähtee liikkeelle kuituasentajan tonttisuunnittelulla. Taloyhtiön edustaja katsoo yhdessä asentajan kanssa, miten valokuidun kaivuu toteutetaan tekniseen tilaan. Kun kaivuutyöt alkavat, tonttisi reunalta taloyhtiösi ulkoseinustalle kaivetaan kapea oja valokuitukaapeleita varten. Ennen uran peittämistä sinne vedetään varoitusnauha, joka estää mahdollisia myöhempiä kaivuutöitä vahingoittamasta valokuitukaapelia. Meillä rakennustöihin kuuluu aina, että urakoitsijamme peittää kaivannot ja siistii kaivuutöiden jäljet. Piha jätetään alkuperäistä vastaavaan kuntoon.
Mikä on liittymän tarkka toimitusaika?
Kun pihasi kaivuutyöt on hoidettu ja valokuitu on tuotu taloyhtiön tekniseen tilaan, kytkee Telia taloyhtiön verkkoon ja tiedottaa asukkaat uusista palveluista.
Miten asukas saa laajakaistaliittymän käyttöönsä?
Ohjeet rekisteröitymiseen jaetaan jokaiseen yhtiön huoneistoon Telian toimesta noin kuukautta ennen Taloyhtiölaajakaistan kytkentää. Rekisteröinti onnistuu osoitteessa telia.fi/asukas, käymällä Telia myymälässä tai soittamalla Telian asiakaspalveluun.
Keneltä palvelut laskutetaan?
Valokuidun kuukausimaksun veloittaa Valokuitunen ja Telia Taloyhtiölaajakaista sekä kaapeli-tv:stä muodostuva kuukausimaksu laskutetaan taloyhtiöltä yhtiövastikkeessa. Asukkaan erikseen Telialta tilaama laajakaistan lisänopeus laskutetaan asukkaalta.
Näin kuituhanke etenee taloyhtiössä
Meidän asiakkaanamme valokuidun asennus on sinulle vaivatonta ja turvallista. Tarjoamme valokuidun huolettomana avaimet käteen -palveluna. Lue miten taloyhtiöiden valokuitutoimitus etenee ja miten taloyhtiön edustajan on valmistauduttava toimituksen eri vaiheisiin.
Tarkista saatavuus alueellasi ja jätä yhteydenottopyyntö
*Tekemällä saatavuushaun hyväksyt, että tietosi lähetetään Valokuituselle.
Huom. Saatavuuden tarkistaminen ja yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään.
Valokuitusen saatavuushakua ja sen tuloksia ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.