Tietopaketti valokuidusta

Usein kysyttyä ja lisätietoa valokuidusta

  1. Mikä on Valokuitunen ja valokuitu?
  2. Miten tilaan valokuidun?
  3. Mikä on valokuidun hinta?
  4. Miten valokuitu rakennetaan?
  5. Liittymäsi käyttöönotto ja palveluiden tilaus
  6. Mitä avoimuus tarkoittaa valokuituverkossa?
  7. Miten toimin vikatilanteessa?

1. Mikä on Valokuitunen ja valokuitu?

Mikä on Valokuitunen?

Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä valtakunnallisesti taajamien koteihin ja yrityksiin markkinaehtoisesti. Valokuitunen on Telian ja CapMan Infran omistama yritys. Valokuitunen on perustettu huhtikuussa 2020, ja suunnittelemme investoivamme lähivuosina yhteensä 200–300 miljoonaa euroa uusien valokuitu­verkkojen rakentamiseen. Valokuitusen juuret ovat Telialla, missä rakensimme valokuitu­­yhteyksiä pientaloalueille aina vuodesta 2016 lähtien.

Mikä on valokuitu?

Valokuitu on ohut, puhdistetusta kvartsilasista valmistettu johdin, jossa voidaan siirtää tietoa laservalolla hyvin nopeasti. Kuidun kapasiteetti on käytännössä rajaton, mikä tekee valokuidusta tiedon­siirron tekniikkana ylivertaisen. Valokuitu­kaapelit kaivetaan muovisissa suojaputkissa maahan, ja koko maailman tieto­liikenne perustuu valokuitu­kaa­peleista muodostuviin verkkoihin. Langattomat 4G- ja 5G-yhteydetkin rakentuvat valokuitu­verkkojen varaan, sillä jokainen tukiasema ja masto on kiinni valokuitu­­verkossa. Valokuitu on myös ympäristö­ystävällinen ja energiaa säästävä datan­siirron tapa, koska siinä energia­tehokkuus suhteessa siirretyn datan määrään on ylivoimainen.

Miksi minun kannattaa hankkia valokuitu kotiin?

Valokuitu tuo kotiisi nopeimman mahdollisen internet­­yhteyden ja parhaat nettipalvelut. Kun yhteys on nopea ja kaista rajaton, kaikki kodin asukkaat voivat käyttää haluamiaan laitteita ja palveluita yhtä aikaa ilman, että yhteys ruuhkautuu, hidastuu tai alkaa pätkiä.

Valokuidun avulla varmistat, että sinulla on yhteys, jonka avulla saat käyttöösi esimerkiksi kaikki uudenlaiset internet-, televisio-, puhelin- ja terveyspalvelut. Yhä useampi palvelu – kuten 360-videolähetykset – kehitetään nimenomaan nopealla kiinteällä yhteydellä käytettäviksi. Valokuitu on pitkäikäinen hankinta, sillä sen tiedetään kestävän ainakin 50 vuotta. Siksi sen hankinta vaikuttaa myös kiinteistön arvoon asunto­markkinoilla.

Miksi ottaisin valokuidun kotiin, kun langattomat mobiiliratkaisut ovat tulevaisuutta?

Kotien näkökulmasta valokuitu on nettiyhteytenä ylivoimainen: kuitu on häiriötön, sen nopeus päihittää muut yhteydet ja viive on lähes olematon. Valokuidussa riittää kaistaa kodin jokaiselle netinkäyttäjille, vaikka älylaitteet lisääntyvät, televisioiden kuvanlaatu paranee, pelaaminen siirtyy pilveen ja uudet teknologiat vaativat kodin yhteyksiltä koko ajan enemmän.

Vuonna 2030 dataa ennustetaan liikkuvan tietoliikenneverkoissa 150 kertaa enemmän kuin nyt. Datamäärien räjähdysmäinen kasvu tulee asettamaan niin kiinteät verkot kuin langattomat mobiiliverkotkin koville. Siksi tarvitaan valokuitu­yhteyksiä: valokuidun tiedonsiirtokyky on käytännössä lähes rajaton, joten kuidussa piisaa kapasiteettia vaikka aikanaan 6G:n tai 7G:n tarpeisiin.

Omakotiasujalle mikään tämän päivän teknologia­valinta ei ole yhtä kestävä, laadukas ja huoleton kuin valokuitu. Valokuitu on myös vastuullinen valinta, sillä se on tiedonsiirto­muodoista kaikkein vähinten ympäristöä rasittava ratkaisu. Valokuitu kuluttaa sähköä satoja kertoja vähemmän kuin mobiili­tiedon­siirto. Valokuitu­kodissa asuvan kannalta on ihan sama, mitä uusia sovelluksia kehittyvä teknologia meille tuo tai mihin suuntaan mobiili­tekniikka kehittyy: valokuitu­­yhteys takaa, ettei netti rajoita mahdollisuuksiasi. Valokuitu onkin ennen kaikkea sijoitus asuntoosi, sillä valokuidun elinkaari on jopa 50 vuotta.

Kodin 5G-ratkaisut voivat olla yksi vaihtoehto siellä, minne kotien valokuitu­yhteyksiä ei vielä ole tarjolla. Varsinkin omakoti­alueille valokuitu­­yhteydet tulevat hitaasti, sillä valokuitu­­verkko on rakennettava mahdollisimman monelle saman alueen asukkaalle samaan aikaan.

Mihin tiedonsiirtonopeuksiin valokuitu riittää?

Kun nyt yleinen tiedonsiirto­­nopeus on 50-100 megabittiä sekunnissa, valokuituyhteydellä päästään huomattavasti korkeampiin yhteys­nopeuksiin. Valokuitu tuo kotiisi nyt jo gigan ja tulevaisuudessa jopa 100 gigan laajakaista­­nopeudet ilman muutoksia rakennettavaan valokuitu­verkkoon. Tulevaisuudessa valokuitu­liittymäsi yhteys­­nopeutta pystytään nostamaan vain valokuitu­pääte­­laitetta päivittämällä.

Mitä tarkoittaa, että Valokuitusen valokuituverkko on avoin?

Sitä, että meidän verkossamme asiakas ei ole sidottu vain yhteen palvelun­tarjoajaan. Kun olemme rakennuttaneet valokuitu­liittymän, voit valita laajakaistasi keneltä tahansa verkossamme mukana olevalta palvelun­tarjoajalta. Avoimessa verkossa palvelut voi tilata vasta sitten, kun yhteys on rakennettu, eikä niihin tarvitse sitoutua vuosia etukäteen.

Meistä on tärkeää, että verkko toimii avoimella mallilla. Kuituyhteys on järkevää rakentaa kotitalouteen vain kerran ja asiakkailla täytyy olla mahdollisuus valita itse haluamansa palvelut ja palvelun­­tarjoajat.

2. Miten tilaan valokuidun?

Miten voin saada valokuidun kotiin?

Tarkista ensin valokuidun saatavuus kotiisi kirjoittamalla osoitteesi tämän sivuston saatavuushakuun. Jos alueellasi on käynnissä Valokuitusen valokuitu­hanke, ruudullesi avautuu tilauslomake, jolla pääset tilaamaan valokuituliittymän.

Muussa tapauksessa saat täytettäväksesi yhteys­tieto­lomakkeen, jossa voit ilmoittaa alustavan kiinnostuksesi valokuituun. Tämä ei vielä sido sinua mihinkään. Kiinnostuksesta kannattaa aina kertoa, koska mitä enemmän kotikulmillasi on halukkaita, sitä nopeammin sinullakin voi olla kotona valokuitu­­yhteys.

Voit edistää valokuidun rakentamista asuin­alueellesi puhumalla valokuidusta ja sen hyödyistä naapureillesi. Kannattaa varmistaa, että myös valokuidusta kiinnostuneet naapurisi käyvät netti­sivuillamme kertomassa meille kiinnostuksestaan. Uudet valokuitu­­verkot rakennetaan sinne, missä on riittävästi kiinnostusta valokuitua kohtaan.

Paljonko samalla alueella pitää olla tilaajia, jotta Valokuitunen rakentaa alueellemme valokuituverkon?

Riippuu paljon siitä, millainen ja minkä kokoinen alue on kyseessä. Perussääntö on, että parinsadan pientalon alueelta tarvitaan noin puolet asukkaista mukaan, mutta usealla alueella saattaa riittää jopa joka neljäs kotitalous, jotta uusi valokuituverkko voidaan rakentaa. Koska kaivuu­kustannukset aiheuttavat valtaosan valokuitu­liittymän hinnasta, verkkoon tarvitaan kerralla riittävän iso joukko liittyjiä. Näin valokuitu voidaan tarjota kotitalouk­sille huomattavasti edullisemmin kuin jos valokuitu­­yhteys rakennettaisiin vain yhteen kotiin kerralla.

Miten tilaan valokuidun kotiin?

Jos asut verkkomme alueella tai alueellasi on käynnissä valokuituhanke, voit tilata valokuituliittymän vaikka heti. Aloita tilaus kirjoittamalla osoitteesi sivustomme saatavuushakuun ja klikkaile siitä eteenpäin.

En ole varma, haluanko hankkia valokuidun kotiini. Voinko liittyä mukaan myöhemmin?

Valokuituverkon rakentamisen ratkaisee se, kuinka moni asuinalueen asukas tilaa valokuituliittymän. Jos valokuidun haluavia kotitalouksia ei ole tarpeeksi, verkkoa ei välttämättä rakenneta. Jos käy niin hyvin, että riittävän moni kotitalous valitsee valokuidun ja se päätetään alueelle rakentaa, voit toki liittyä mukaan verkkoon myös jälkikäteen.

Haluaisin ottaa valokuituliittymän, mutta minulla on määräaikainen internetsopimus voimassa. Miten toimin?

Voit tilata valokuidun Valokuituselta ja jatkaa silti nykyisen nettisi käyttöä. Valokuitu asennetaan kotiisi, mutta voit jatkaa nykyisen nettisi käyttöä määräaikaisen sopimuksen loppuun saakka ja tilata vasta sitten valokuituliittymääsi uuden laajakaistapalvelun. Valokuitusen asiakkaana et joudu maksamaan kahdesta laajakaistapalvelusta samanaikaisesti.

3. Mikä on valokuidun hinta?

Mitä valokuituliittymä maksaa?

Valokuidun hinta vaihtelee alueittain ja oman alueesi verkkosaatavuuden ja liittymishinnat voit katsoa saatavuushaun kautta.

Meillä on useita eri maksuvaihtoehtoja, joista voit valita: saat valokuidun kotiisi joko kuukausimaksulla tai kertamaksulla. Juuri sinulle sopiva maksutapa kannattaa valita oman elämäntilanteen mukaan, kuukausimaksullisessa vaihtoehdossa valokuidun hinta kuukaudessa on hyvin maltillinen, mutta mikäli kotitaloudella on mahdollisuus irrottaa isompi rahasumma kerralla, silloin valokuidun voi maksaa kertamaksuna. Kertamaksun voit maksaa myös useammassa erässä. Kummassakin vaihtoehdossa maksat valokuituliittymän lisäksi laajakaistan kuukausimaksua valitsemallesi operaattorille.

Sisällöltään tuote on kummassakin tapauksessa sama: saat kotiisi valokuidun rajattoman kaistan, ja me rakennamme valokuituliittymäsi käyttövalmiiksi – suunnittelemme yhdessä kanssasi valokuidulle sopivan reitin pihallasi, ja tämän jälkeen hoidamme rakentamisen puolestasi aina kaivuusta asennukseen asti.

Valokuitu kotiin kuukausimaksulla on 60 kuukauden määräaikainen sopimus. Mitä sen jälkeen tapahtuu?

Tilatessasi valokuidun kuukausimaksulla sitoudut maksamaan kuukausimaksua 60 kuukauden määräajan. Tekemäsi sopimus jatkuu automaattisesti tämän määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevana sopimuksen mukaisella hinnoittelulla.

Jatkat siis 60 kuukauden määräaikaisen sopimuksen jälkeen kuukausimaksun maksamista niin kauan kuin haluat valokuituliittymääsi käyttää. Jos et halua jatkaa liittymäsi käyttöä enää määräaikaisen sopimuksen jälkeen, voit koska tahansa irtisanoa sopimuksen 6 kuukauden irtisanomisajalla.

Sisältääkö valokuituliittymä laajakaistapalvelun?

Ei sisällä. Jotta voit alkaa käyttää nettiä kotiisi rakennetulla huippulaadukkaalla valokuituyhteydellä, sinun pitää itse tilata valitsemaltasi operaattorilta haluamasi laajakaista- ja tv-palvelut. Laajakaistan kuukausimaksu tulee siis valokuidusta maksamasi hinnan päälle. Huomaathan, että Valokuitunen ei tee laajakaistasopimuksia tai kytke palveluita päälle.

Voinko hakea valokuituliittymästä kotitalousvähennystä?

Sinulla on mahdollisuus hakea verottajalta kotitalousvähennystä valokuituliittymän asennukseen liittyvien tontilla tehtävien töiden kustannuksesta. Voit tutustua kotitalousvähennyksen ehtoihin tarkemmin verottajan sivuilla.

Kuukausimaksullisessa valokuituliittymässä voit hakea kotitalousvähennystä kertaluontoisen avausmaksun osuudesta. Jos taas valitset kertamaksun, kotitalousvähennykseen oikeuttava työn osuus maksusta on eritelty sinulle laskulla.

Milloin valokuituliittymä laskutetaan?

Lähetämme sinulle laskun sitten vasta, kun liittymä on rakennettu valmiiksi.

Maksaako liittymän ylläpito minulle jotakin?

Jos valitset valokuituliittymän kuukausimaksulla, se sisältää aina liittymäsi ylläpidon.

Jos tilaat valokuidun kertamaksulla, sisältyy siihen liittymän ylläpito 60 kuukaudeksi. Tämän 60 kuukauden jälkeen sinulla on kolme vaihtoehtoa sen mukaan, haluatko käyttää liittymääsi:

  1. Jos käytät liittymääsi eli sinulla on myös laajakaistapalvelut käytössäsi, et maksa liittymän ylläpidosta erikseen.
  2. Jos huomaatkin ettei sinulla ole tarvetta internetpalveluille juuri nyt, Valokuitusen liittymän voi muuttaa ylläpitotilaan 60 kuukauden jälkeen. Ylläpitotilassa liittymäsi on toimintavalmiudessa ja maksat voimassa olevan hinnastomme mukaista ylläpitomaksua. Silloin voit koska tahansa tilata liittymään internetpalvelut, etkä maksa enää erillistä avausmaksua Valokuituselle.
  3. Jos et halua käyttää liittymääsi, voimme kytkeä sen pois käytöstä. Silloin et maksa ylläpidosta Valokuituselle mitään. Kun otat liittymäsi taas uudelleen käyttöön, veloitamme sinulta liittymän avausmaksun.
Mitä tapahtuu, jos myyn asuntoni ja omistaja vaihtuu – siirtyykö valokuituliittymä maksuineen asunnon uudelle omistajalle?

Jos asunnon omistus vaihtuu, yleensä myös valokuituliittymä siirretään uudelle omistajalle. Valokuituliittymä ei siirry uudelle asunnon omistajalle automaattisesti, vaan liittymän siirrosta on sovittava asuntokaupan yhteydessä. Kun siirrosta on sovittu, tulee uuden omistajan olla yhteydessä Valokuituseen sopimuksen siirtämiseksi.

Ellei uusi asunnon omistaja halua valokuitua käyttöönsä, voi toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen irtisanoa irtisanomisajan puitteissa, minkä jälkeen valokuituliittymä kytketään irti verkosta. Jos asukas haluaa valokuidun uudelleen käyttöön, voi liittymän tilata uudelleen voimassa olevan hinnastomme mukaisella hinnalla. Huomaathan, että määräaikaisen kuukausimaksullisen liittymän voi irtisanoa vasta 60 kuukauden määräajan päättymisen jälkeen.

Jos asia tulee sinulle ajankohtaiseksi, otathan silloin yhteyttä asiakaspalveluumme.

Entä jos en enää halua käyttää valokuituliittymääni?

Tilatessasi valokuidun kuukausimaksulla sitoudut maksamaan kuukausimaksua 60 kuukauden määräajan. Sen jälkeen voit koska tahansa irtisanoa liittymäsi 6 kuukauden irtisanomisajalla.

Jos taas valitset kertamaksun, maksat sen jälkeen vain kuukausittaista laajakaistamaksua valitsemallesi palveluntarjoajalle.

Siinä tapauksessa, että et käytä liittymääsi eli et ole tilannut internet­palveluita 60 kuukauden jälkeen, maksat liittymästäsi voimassa olevan hinnastomme mukaista ylläpitomaksua. Halutessasi voit irtisanoa liittymäsi 6 kuukauden irtisanomis­ajalla. Voit myös tilata internet­palvelut, jolloin sinun ei tarvitse maksaa ylläpito­maksua.

Tilaamasi laajakaista­palvelun voit lopettaa ottamalla yhteyttä palvelun­tarjoajasi asiakaspalveluun.

Kotonani on aikaisemmin asennettu valokuituliittymä, joka on sittemmin irtisanottu. Miten saan valokuidun käyttööni?

Valokuituliittymän käyttöoikeus perustuu meidän kanssamme tehtävään sopimukseen. Mikäli liittymä on irti­sanottu ja yhteys on kytketty irti verkosta, voit tehdä uuden liittymä­sopimuksen voimassa olevan hinnastomme mukaisilla hinnoilla.

4. Miten valokuitu rakennetaan?

Miten valokuituliittymä rakennetaan kotiini?

Valokuidun rakentaminen lähtee liikkeelle kuituasentajan käynnistä kotonasi. Katsotte yhdessä asentajan kanssa, miten valokuitu kannattaa tontillasi rakentaa ja mihin valokuitupäätelaite kotonasi asennetaan. Samalla käynnillä myös tehdään kotipäätelaitteen ja talon ulkoseinustalla tehtävät asennustyöt. Kun kaivuutyöt alkavat, tonttisi reunalta talosi ulkoseinustalle kaivetaan kapea oja valokuitukaapeleita varten. Valokuituverkko rakennetaan mikroputkitekniikalla, eli ojaan asennetaan ensin ohut putki, johon valokuitukaapeli seuraavassa työvaiheessa puhalletaan. Ennen uran peittämistä sinne vedetään varoitusnauha, joka estää mahdollisia myöhempiä kaivuutöitä vahingoittamasta valokuitukaapelia.

Voinko vaikuttaa reittiin, jota pitkin valokuitukaapelit vedetään pihallani?

Valokuitukaapeleille pyritään aina löytämään reitti, joka aiheuttaa pihallasi mahdollisimman vähän haittaa. Pääset suunnittelemaan yhdessä urakoitsijamme kanssa, miten liittymä toteutetaan pihallasi.

Pitääkö pihakivetys tai pihani asfaltti rikkoa?

Jos asfalttia tai pihakivetystä joudutaan rikkomaan, se korjataan. Meillä rakennustöihin kuuluu aina, että urakoitsijamme peittää kaivannot ja siistii kaivuutöiden jäljet. Pihasi jätetään alkuperäistä vastaavaan kuntoon.

Millainen päätelaite kotiini asennetaan?

Kotiisi asennetaan valokuitupäätelaite, joka muuttaa valokuitukaapelissa kulkevan optisen signaalin sähköiseen muotoon. Laite on suunniteltu niin, että se on tekniikaltaan toimintavarma ja palvelee pitkään. Siksi laitteeseen ei esimerkiksi ole liitetty langatonta WLAN-tukiasemaa. WLAN-reititin sinun onkin hankittava erikseen, jos haluat käyttää nettiä langattomasti ympäri asuntoasi.

Valokuitupäätelaite on osa asuinalueellesi rakentamaamme verkkoa, joten laitteen ylläpito ja mahdolliset päivitykset kuuluvat pakettiin: niistä sinun ei itse tarvitse huolehtia.

Valokuitupäätelaite on kooltaan 140 x 210 mm eli kutakuinkin pokkarin kokoinen, ja laite kiinnitetään seinään siistissä kehyksessä. Laite on asennettava enintään 5 metrin päähän paikasta, josta kaapeli tuodaan sisään. Uusissa taloissa laite sijoitetaan tekniseen tilaan, josta sisäverkko alkaa. Vanhemmissa taloissa sopiva paikka päätelaitteelle on esimerkiksi olohuoneessa television takana. Valokuitupäätelaite vaatii sähköpistokkeen.

Teknisenä yksityiskohtana mainittakoon, että valokuitupäätelaite on Gigabit Ethernet -kytkin (switch), joka ei suodata kotiisi saapuvaa verkkoliikennettä. Kytkimen kaikki portit ovat oletuksena ns. bridge-tilassa (siltaava), jolloin päätelaitteeseen kytkettävät laitteet saavat IP-osoitteen suoraan palveluntarjoajalta. Siltaavassa tilassa liittymääsi voidaan saavuttaa parhaat mahdolliset yhteysnopeudet.

Kuinka kauan valokuituliittymän rakentaminen kestää?

Rakentaminen vie tavallisesti 3–12 kuukautta. Valokuitu­verkko ei synny hetkessä, sillä se täytyy rakentaa kokonaisuuksina ja suunnitella perusteellisesti. Kunnalta tarvitaan sijoitusluvat valokuitu­kaapelien reiteille, ja jokainen piha suunnitellaan erikseen asukkaiden kanssa. Myös sääolo­suhteet vaikuttavat rakennus­urakkaan. Jos maa jäätyy tai lumi sataa maahan, rakennustyöt seisahtuvat.

Mikä on liittymäni tarkka toimitusaika?

Kun pihasi kaivuutyöt on hoidettu, on edessä yleensä tovi odottelua ennen kuin liittymäsi saadaan käyttö­valmiuteen. Tässä vaiheessa tehdään erilaisia kytkentöjä, jotta kotisi saadaan yhdistettyä naapurustosi valokuitu­verkkoon. Kun käyttöön­oton ajankohta on selvillä, urakoitsijamme ottaa sinuun yhteyttä ja sopii kanssasi päivän, jolloin asentaja tulee kytkemään liittymäsi päälle.

Kuka korvaa, jos valokuitukaapeli vaurioituu?

Me vastaamme valokuitu­verkon ylläpidosta ja korjauksista vikatapauksissa. Käyttäjänä sinun ei tarvitse huolehtia verkon toimivuudesta.

Pihasi osalta vastuu kaapelin sijainnin dokumentoinnista on sinulla. Valokuidun reitti kannattaa dokumentoida tarkasti siltä varalta, että teet myöhemmin tontillasi muita kaivutöitä. Täältä voit lukea lisää, miten valmistautua kaivutöihin ja miten toimia, jos kaapelivaurio on jo sattunut.

Mitä minun kannattaa ottaa huomioon, jos olen rakentamassa taloa tai uusimassa pihaani ja haluan varautua valokuidun rakentamiseen?

Sinun kannattaa asentaa pihallesi putki, joka vie tonttisi rajalta kiinteistön tekniseen tilaan, ja johon kuitukaapeli ja sen edellyttämä putki voidaan myöhemmin asentaa. Putken halkaisijan on oltava vähintään 50 millimetriä.

5. Liittymäsi käyttöönotto ja palveluiden tilaus

Miten ja milloin valokuituliittymäni alkaa toimia?

Liittymäsi voidaan kytkeä päälle, kun naapurustosi maanrakennustyöt ovat viimeistelyä vaille valmiit: katualueille on kaivettu valokuituverkon runkoputket, valokuitukeskus on toiminnassa ja valokuitukaapelit on puhallettu tontillesi vedettyyn mikroputkeen sekä kotiisi asennettu valokuitupäätelaite on toiminnassa. Lopuksi teemme viimeiset kytkentätyöt ulkojatkoskotelolla.

Tämän jälkeen liittymäsi on valmis. Muista kuitenkin, että kotonasi alkaa netti toimia vasta, kun olet tilannut laajakaistapalvelut. Palvelut tilataan suoraan siltä verkkomme palveluntarjoajalta, jonka liittymän haluat ottaa käyttöösi. Valokuitunen ei kytke palveluita päälle.

Miten otan netin käyttööni?

Kun kaikki työt on tehty, kestää noin 5 arkipäivää, että kotiisi asennetun valokuituyhteyden tiedot ovat päivittyneet ajan tasalle. Tämän jälkeen voit tilata haluamasi laajakaistan ja tv-palvelut. Saat Telialta tekstiviestin, kun palvelut on tilattavissa. Verkkomme palveluntarjoajiin voit tutustua täällä. Kun tilaat laajakaistaa, palveluntarjoajasi kertoo, milloin nettisi alkaa toimia.

Huomaathan, että kotiisi asennettu valokuitupäätelaite ei ole reititin, eikä siinä ole wifi-ominaisuuksia. Jotta voit käyttää nettiä kotonasi langattomasti, tarvitset WLAN-reitittimen. Suosittelemme, että hankit tehokkaan WLAN-reitittimen, joka tukee valokuidun nopeuksia. Reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan kannattaa kysellä asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä. Valokuitunen ei myy reitittimiä.

Saadaksesi netin langattomasti käyttöösi, sinun on yhdistettävä reitittimesi verkkokaapelilla valokuitupäätelaitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet valokuituliittymäsi käyttöönotto-oppaasta.

Halutessasi voit kytkeä laitteitasi Ethernet/RJ45-johdolla päätelaitteeseen myös suoraan. Huomaa kuitenkin, ettet voi itse muuttaa valokuitupäätelaitteen asetuksia.

Voinko kytkeä päätelaitteeseen nykyisen reitittimeni?

Voit yhdistää päätelaitteeseesi minkä tahansa reitittimen, myös sen, jota olet tähän asti käyttänyt. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että käyttämäsi reititin on riittävän nykyaikainen ja tehokas, jotta se ei hidasta valokuituyhteytesi nopeuksia. Vinkkimme on, että reitittimen on hyvä olla vähintään 802.11ac-standardin mukainen. Kysy lisää neuvoja laadukkaan reitittimen hankintaan asiantuntevasta kodinkoneliikkeestä.

Onko valokuitupäätelaitteessa valmiiksi jokin palomuuri?

Ei ole. Suosittelemme liittämään laitteeseen langattoman WLAN-reitittimen ja suojaamaan langattoman verkkosi salasanalla. Muista myös hankkia tietoturvaohjelmisto. Sitä kannattaa kysyä palveluntarjoajaltasi laajakaistapalveluiden tilaamisen yhteydessä.

Voinko tilata laajakaistan miltä tahansa operaattorilta?

Voit tilata laajakaistapalvelun eli kotisi kuukausimaksullisen nettiliittymän niiltä operaattoreilta, jotka ovat tällä hetkellä verkossamme mukana. Näet aina ajan tasalla olevan tarjonnan täältä.

Miten voin vaihtaa palveluntarjoajan?

Ole yhteydessä nykyiseen palveluntarjoajaasi ja irtisano nykyinen laajakaistasopimuksesi ja päätä myös muut tilaamasi lisäpalvelut. Sen jälkeen ole yhteydessä siihen palveluntarjoajaan, jolta haluat tilata jatkossa liittymän. Varauduthan siihen, että nettiyhteyteesi saattaa tulla pieni katkos.

Mistä tiedän, kuinka nopea laajakaista minun kannattaa kotiini ottaa?

Viestintäviraston mukaan sadan megabitin liittymien osuus kasvaa suomalaisissa kodeissa tällä hetkellä nopeimmin. Mitä useampi perheenjäsenistä surffailee, tekee etätöitä, streamaa elokuvia ja pelaa nettipelejä, sitä suurempi nopeus kannattaa valita. Gigan eli tuhannen megabitin yhteysnopeus riittää varmuudella kaikkeen käyttöön. Valokuitusen verkossa asiakas voi valita itselleen sopivan nopeuden.

6. Mitä avoimuus tarkoittaa valokuituverkossa?

Mitä avoin verkko tarkoittaa?

Avoimessa verkossa sinulle on tarjolla aina useita eri palveluntarjoajia, joilta voit ostaa valokuituverkkoon haluamasi netti- ja lisäpalvelut ilman teknisiä muutoksia. Sinua ei siis sidota vain yhteen palveluntarjoajaan, vaan voit itsenäisesti kilpailuttaa ja valita omat palvelusi. Sinua ei myöskään pakoteta tilaamaan palveluita samalla, kun tilaat kuituyhteyden. Voit tilata palvelusi vasta sitten, kun kuituyhteys on toimitettu.

Rakenteeltaan valokuituverkko on kuin sähköverkko. Se koostuu paikallisesta tilaajaverkosta, joka on kytketty siirtoverkkoon. Siinä päällimmäisenä toimii internetpalveluiden myyntikerros. Sähköverkon omistajalla ei ole yksinoikeutta sähkön myyntiin omassa verkossaan eli palveluiden myyntikerros on avoin. Valokuitusen valokuituverkko toimii samalla logiikalla.

Mitä Valokuitusen avoin verkko tarkoittaa?

Valokuitusen rakentamassa valokuituverkossa on useita nettipalveluntarjoajia. Tällaisen avoimen palvelukerroksen tunnistaa esimerkiksi siitä, että sinulle kerrotaan selkeästi valinnanvapaudesta, ja eri palveluntarjoajat saavat tasapuolisen kohtelun palveluiden näkyvyydessä ja myymisessä. Voit vaihtaa nettiliittymää ja sen tarjoajaa niin usein kuin haluat.

Miten valokuituverkot ja -operaattorit toimivat Suomessa?

Valokuituverkkojen toimintaa ei säädellä yhtä paljon kuin sähköverkkoa. Suurimmassa osassa Suomessa toimivista valokuituverkoista ei ole vastaavaa avointa palvelukerrosta. Valokuituverkoissa verkko-operaattori saa itse määritellä verkkonsa palveluiden toteutusmallin. Jos valokuituverkon omistajalla on alueellaan viranomaisten määrittelemä hallitsevan markkinavoiman-asema, silloin verkko-operaattorilla on myös velvoite vuokrata verkkoaan toiselle toimijalle, jos sitä heiltä pyydetään. Yksittäinen kuluttaja ei voi sitä pyytää. Lisäksi hallitsevan markkinavoiman asemaa ei juuri uusilla valokuitutoimijoilla ole ja siten heillä ei ole myöskään viranomaisen asettamaa verkon edelleen vuokraamisvelvoitetta. Vaikka hallitsevan markkinavoiman asema jollakin toimijalla olisi, niin verkkojen vuokrat ovat yleensä varsin korkeita. Myös asiakkuuksien haaliminen toisen operaattorin verkkoalueelta on työlästä. Tämän vuoksi verkkoja harvoin vuokrataan ja jos näin tehdään, syntyy kimmoke vuokraukseen jonkun toisen toimijan aloitteesta eikä asiakkaan toiveesta.

7. Miten toimin vikatilanteessa?

Valokuituyhteys ei toimi – mitä teen?

Aina ensimmäiseksi sammuta valokuitupäätelaitteen sähköt, odota hetki ja kytke virta uudelleen päälle. Jos nettiyhteys ei edelleenkään toimi, on syytä tehdä vikailmoitus, jotta vika saadaan korjattua pian.

Vikailmoitus tehdään soittamalla omalle palveluntarjoajallesi, jolta olet tilannut laajakaistayhteyden kotiisi tai yritykseesi.

Jos tiedossasi on valokuitukaapelin vauriopaikka, soita Valokuituselle. Asiakaspalvelumme palvelee ma–pe 9–16, puh. 020 694 750 (mpm/pvm).

Rakentamisen 7 vaihetta

Meidän asiakkaanamme valokuidun asennus on sinulle vaivatonta ja turvallista. Tarjoamme valokuidun huolettomana avaimet käteen -palveluna – sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin kertoa mahdolliset toiveesi asennukseen liittyen ja päästää asentaja sisään, kun kotisi päätelaitetta asennetaan. Lue millaisista vaiheista valokuidun asennus koostuu.

Kaapelinäytöt

Haluatko suorittaa tonttikaivun ja valokuituputken asentamisen itse omakoti- tai paritaloon? Suunnitteletko pihasi laittamista uuteen uskoon? Kaivutöihin kannattaa valmistautua hankkimalla ennakkoon alueen kaapelikartat, jotta vaurioita ei pääsisi syntymään. Saat tarvitsemasi sijaintitiedot ja ohjeistukset tilaamalla meiltä kaapelinäytön.

Tarkista saatavuus alueellasi ja jätä yhteydenotto­pyyntö tai tee tilaus

*Tekemällä saatavuushaun hyväksyt, että tietosi lähetetään Valokuituselle.
Huom. Saatavuuden tarkistaminen ja yhteystietojen jättäminen ei sido sinua mihinkään.
Valokuitusen saatavuushakua ja sen tuloksia ei saa käyttää kaupallisiin tarkoituksiin.