Unohda kenttämyynnin ennakkoluulot ja ylläty: “Tässä työssä tutustuu huippuihmisiin!”

Kevin Ots ja Alex Saarman
Kategoriassa Meillä töissä

Monelle myyjäksi halajavalle kenttämyynti voi herättää paljon ennakkoluuloja aina avaamattomista ovista myynnin vanhan­aikaisuuteen asti. Todellisuudessa kenttämyynti on vienyt monet Valokuitusen myyjät mukanaan, ja ennakko­käsitykset ovat tätä myöten saaneet kyytiä – annetaan siis myyntiin hurahtaneiden Kevinin ja Alexin kertoa omista kokemuksistaan Valokuitusen myyjinä!

Tapaan Valokuitusen kenttämyynnissä työskentelevän tiiminvetäjän Kevin Otsin sekä yrityksen tämänhetkistä myyntiennätystä hallussaan pitävän myyjän Alex Saarmanin kesäkuisena iltapäivänä. Hyväntuulinen parivaljakko on saapunut toimistolle, josta myyjien työpäivät tuttuun tapaan starttaavat tiimin käydessä läpi tulevaa työpäivää. Usein työpäivät ovatkin ilta- ja viikonloppupainotteisia, sillä asukkaita on tällöin helpompi kohdata. Kaksikko kertoo, että normaalisti toimistolta suunnataan yhdessä tiimin kanssa myyntialueelle, eli tuttavallisesti kentälle, jossa kohdataan alueen asukkaita joko yksin tai useamman myyjän voimin.

Kevinillä ja Alexilla on kokonaisuudessaan useamman vuoden kokemus valokuidun myynnistä, ja molemmat kertovatkin työstään intoa puhkuen. Onnistuneet kohtaamiset antavat lisäpotkua työhön, mutta kaksikko kertoo kohdanneensa myös ennakkoluuloja työssään. Tästä kiinnostuneena tiedustelin myyntitykeiltä millaisia ennakkokäsityksiä ja mielikuvia kenttä­myyntiin oikein liitetään. Entä pitävätkö ennakkokäsitykset paikkansa ja mikä työssä onkaan parasta? Kevin ja Alex kertovat. 

Ennakkoluulot romukoppaan

Kevin ja Alex pohtivat ennakkokäsityksiä, joita ovat kuulleet ihmisiltä myyjinä ollessaan. Yksi mielikuva liittyy siihen, saako myyjä myyntiä aikaiseksi ja onko kenttämyynti kannattavaa. Kevin kertoo, että kenttämyynti koetaan usein vanhan­aikaiseksi, vaikka todellisuudessa myynti onkin myyjälle kannattavaa. Toisin sanoen kauppoja saa kyllä lyötyä lukkoon asukkaiden luona kiertäessä, joten myyjän ei tarvitse kantaa huolta siitä, ettei myyntiä saisi aikaiseksi. Myynnissä onnistumiseen liittyy vahvasti myytävä tuote, eli valokuitu, joka tarjoaa asukkaille toimintavarman ratkaisun nettiongelmiin.

– Meidän myyjien tavoitteena on, että jokainen perhe osaa tehdä parhaat ratkaisut oman talonsa netin suhteen, ja valokuidulla saa toimintavarman netin kotiin. Valokuitusella jokainen myyjä pystyy seisomaan myytävän tuotteen takana, Kevin toteaa valokuidun myynnistä myyjän näkökulmasta.

Vastoin ennakkokäsityksiä ihmiset myös yleensä suhtautuvat myyjiin positiivisesti, eli asukkaan kotioven avautuessa poikkeuksia lukuun ottamatta myyjää on vastassa mukavat asukkaat. Kenttämyynnissä saakin käydä hyviä keskusteluita ihmisten kanssa kasvokkain, sillä tutussa ympäristössä ihmiset ovat vastaanottavaisia ja kiinnostuneita siitä, mitä myyjällä on sanottavana. Kevin ja Alex pitävät tätä seikkaa yhtenä kenttämyynnin parhaista puolista.

– Asukkaat tuntevat olonsa rennoksi omassa kodissaan ja ovat kiinnostuneita siitä, että ketä omassa naapurustossa pyörii ja millä asialla. Ei siis ole totta, että ihmiset olisivat erityisen vihaisia myyjille, vaikka tietysti aina huonoja päiviä voi olla kenellä tahansa, Alex kuvailee.

Mielikuva myyjistä on usein myös se, että myyjät ovella yrittäisivät keplotella kaupan lukkoon keinolla millä hyvänsä ja että myyjä siksi joutuisi muuttamaan omaa persoonaansa myyntiä tehdessään. Kevin ja Alex ovat asiasta eri mieltä ja kertovat, että myyjänä voi huoletta olla oma itsensä, eikä yleisten mielikuvien mukaisesti myyjän tarvitse olla edes erityisen ulospäin­suuntautunut, vaan kaikenlaiset ihmiset pärjäävät myyjänä. Asiakkaiden kanssa myös selvitetään yhdessä, onko valokuidusta asukkaalle aidosti hyötyä – asiakkaiden kanssaan tehdään siis yhteistyötä parhaan lopputuloksen saamiseksi.

– Asukkaan kotiovella jutellaan yleensä samoin kuin vanhalle kaverille, eli ihan normaalina ihmisenä siellä asiakkaan kotona ollaan. Asiakkailla on aina täysi tieto siitä, mitä he ovat ostamassa ja mitä ollaan heille myymässä, eli olemme avoimia, rehellisiä ja selvitämme, onko valokuidusta hyötyä asiakkaalle. Ketään ei siis pakoteta ostopäätökseen, kertoo Alex kokemuksistaan kenttämyynnissä ihmisten parissa.

Kevin Ots ja Alex Saarman

Asiakkaat ja onnistumiset kenttämyynnin suola

Myynnissä kaupan saaminen on luonnollisesti yksi onnistumisen kulmakivistä, josta varmasti jokainen myyjä saa lisää virtaa jatkaa myyntiuralla eteenpäin. Myynti ei ole kuitenkaan ainoa asia, joka saa myyjän kokemaan onnistumisen tunteita, vaikka ensimmäinen onnistunut kauppa saakin hurahtamaan myyntiin kertaheitolla.

– Kenttätyössä parasta on onnistumiset. Ei pelkästään kaupan­teko, vaan myös onnistuneet tapaamiset, ja kun on saatu ratkottua esimerkiksi perheen netinkäytön ongelmia kertaiskulla, kertoo Kevin.

– Tämä työ vie kyllä mukanaan, kun pääsee ensimmäisen kaupan makuun! Siihen hurahtaa ja haluaa kehittää itseään paremmaksi, pohtii Alex.

Yhdellä myyntialueella taloja saattaa olla toista sataa, eli ihmisten kohtaamisia kenttämyynnissä tulee taatusti paljon. Myynnissä tärkeää onkin oma asennoituminen työhön, jolla on vahva vaikutus siihen, miten asiakkaat myyjän kotiovellaan vastaanottavat. Asiakkaat ovat kenttämyynnin parhaita puolia, ja pienten sattumusten kautta voi asiakaskohtaaminen olla uuden ystävyyden alku.

– Tässä työssä tapaa ja tutustuu huippuihmisiin. Aloitin viime kesänä taekwondo­harrastuksen, kun olin ensin tehnyt valokuitukaupat taekwondo-opettajan kanssa. Tämän työn parhautta onkin se, että kohtaamiset eivät ole vain nopeita tapaamisia yhden kerran, kertoo Kevin.

– Uusien ihmisten kohtaaminen ja heidän kanssaan juttelu on tässä työssä hauskinta, kiteyttää Alex.

Kokeneilla myyjillä on myös omat vinkkinsä jaettavana kenttä­myyntiä aloittavalle ja myynnistä kiinnostuneille.

– Ole oma itsesi! Kannattaa myös opetella juttelemaan niitä näitä, sillä kaikki ottavat ovelleen mielellään rennon ja mukavan oloisen myyjän, jolla on kivaa, kuin vakavan, joka ei muusta puhu kuin myytävästä tuotteesta. Myös kauppaa kannattaa muistaa aina pyytää lopuksi, Alex paljastaa.

– Ensimmäiset kohtaamiset ja kontaktit saattavat jännittää todella paljon ja ne usein menevätkin pieleen. Sitä ei kannata kuitenkaan pelästyä tai harmitella. Todella moni myyjä käy läpi nämä samat asiat. Kehityskäyrä on alun jälkeen nouseva, eikä kulu kauaa aikaa, kun asiakkaiden oveen koputtaminen ei jännitä enää yhtään, kertoo Kevin omista kokemuksistaan ammentaen.