Saku oikaisee sitkeimmät myytit puhelimitse tehtävästä myyntityöstä – ”Palkkapäivä on mieluisa päivä” 

Saku Lindström
Kategoriassa Meillä töissä

Lahtelainen Saku Lindström myy valokuitua puhelimitse. Ennen työn aloittamista hän kuvitteli työn olevan äärimmäisen vaikeaa, yksitoikkoista ja huonosti palkattua. Kokemus on ollut täysin päinvastainen.

Puhelimitse tapahtuvassa myyntityössä saa jatkuvasti luuria korvaan ja kaikki päivät ovat samanlaisia. Työpäivät matelevat luurit korvilla istuen, ja lisäksi hommassa tienaa vain roposia. 

– Ei, ei, ei ja ei – ei pidä paikkaansa, 23-vuotias Saku Lindström tyrmää puhelin­myynti­työhön hanakasti liitettyjä väitteitä.

Saku on työskennellyt Valokuitusen Teleoperations-tiimissä Lahdessa maaliskuusta 2022 alkaen. Tiimin jäsenet myyvät valokuitua puhelimitse kotitalouksiin, jotka sijaitsevat eri puolella Suomea.

Pääosin nuorista työntekijöistä koostuvassa tiimissä päivät ovat vauhdikkaita, yhteishenki vahva ja palkka­päivä hyvä päivä, minkä vuoksi Saku on viihtynyt työssään. Nyt hän kumoaa puhelimitse tapahtuvan myyntityön myytit, eli työhön sitkeästi liittyvät oletukset, jotka eivät pidä paikkaansa työssä Valokuitusella.

Myytti numero 1: Luuria isketään korvaan jatkuvasti

Moni ajattelee, että puhelimitse tapahtuvassa myynti­työssä saa jatkuvasti haistattelua ja luuria korvaan. Saku tyrmää uskomuksen täysin. Koska Valokuitusen valokuidun avulla suomalais­koteihin saadaan nopea ja toiminta­varma verkkoyhteys, myytävä tuote on tärkeä ja helpottaa arkea.

– Valokuidun myyminen on motivoivaa, sillä kuidun avulla kotitaloudet pääsevät eroon katkeilevasta netistä. Vakaa netti on edellytys, jotta voi tehdä etätöitä rauhassa, katsella leffaa tai vaikka pelata. Useimmiten ihmiset kiinnostuvat, kun he saavat kuulla asiasta, joka parantaa näin vahvasti heidän jokapäiväistä elämäänsä, Saku kertoo.

Hän kertoo luulleensa itsekin ennen työn aloittamista, että puhelimitse tehtävä myyntityö olisi äärimmäisen vaikeaa.

– Toki olen tässä puolentoista vuoden aikana törmännyt myös epä­asiallisuuksiin, mutta 95 prosentissa puheluita käydään hyviä keskusteluja. Kun kokemukseni karttui pari kuukautta työssä aloittamisen jälkeen, alkoi puhe sujua ja työ rullata. Potentiaaliset asiakkaat havaitsevat nopeasti, että kyseessä on mielenkiintoinen ja tärkeä asia. Ensin he pysähtyvät kuuntelemaan ja alkavat sitten kysellä.

Tietysti on päiviä, jolloin myynti ei vain kulje. Vähän nihkeämmän työpäivän aikana auttaa, kun saa motivaatiota ja tsemppiä kollegoilta vaikka kahvitauolla.

– Silloin ne, joilla on ollut hyvä päivä, voivat vinkata vaikkapa kokeilemaan uutta sanavalintaa. Olen itse esimerkiksi huomannut, kuinka asiakkaille kannattaa mieluummin puhua selkeästi valokuidun rakentamisesta kuin epämääräisestä ”hankkeen alkamisesta”. Pienillä sana­valinnoilla voi olla iso merkitys. Ilman työyhteisön voimaa moni juttu jäisi tässä työssä oppimatta.

Myytti numero 2: Kaikki päivät ovat samanlaisia

Myyntityön ajatellaan olevan samanlaista päivästä toiseen: puheluja soitetaan ja samaa tuotetta kaupataan. Yksinkertaisen ja edullisen tuotteen myynti voikin olla sitä samaa.

Kuitumyyjien tärkein tehtävä on saada suomalaiset ymmärtämään, ettei pätkivän nettiyhteyden kanssa tarvitse pärjäillä, vaan kotiin on mahdollista saada nopea ja häiriötön yhteys valokuidun avulla. Valokuitu­yhteys myös lisää kiinteistön arvoa.

Vaikka tuotteen tarjoamat edut ovat selkeät, valokuidun myyntityössä asiakkailta tulee usein lukuisia kysymyksiä kuidun toimivuuteen ja itse rakentamiseen liittyen. He saattavat kysyä esimerkiksi kuituyhteyden teknisistä ratkaisuista tai tarkennuksia pihalla tapahtuvasta kaivuutyöstä. Joitakin voi mietityttää kodin sisäverkon rakentaminen, koska sillä on äärimmäisen iso merkitys kuituyhteyden toimivuuden kannalta.

– Kuidun hankkiminen voi olla monelle on iso investointi. Siksi asiakkaan täytyy voida luottaa tuotteen myyjään ja varmistaa useampiakin mietityttäviä asioita.

Sakun mielestä valokuidun myyntiä ei voi edes verrata esimerkiksi vitamiinien, puhelin­liittymien tai lehti­tilausten myymiseen puhelimitse. Ne kaupataan useimmiten vain kerran, eikä sen jälkeen olla asiakkaan kanssa tekemisissä uudelleen.

Valokuitua myydessä kuitumyyjästä tulee asiakkaan luottohenkilö. Puhelun lisäksi Saku saattaa vaihtaa asiakkaan kanssa jopa parikymmentä sähköpostia ennen sopimuksen solmimista. Kuidun rakentamisen aikana sähköposteja voidaan vaihtaa vielä monta lisää. Näin asiakassuhde kehittyy.

– Tunnen olevani todellisessa asian­tuntija­roolissa, kun saan esitellä tuotetta ja selvitellä asioita. Myynti­prosesseissa vaaditaan sitkeyttä ja pitkä­jänteisyyttä. Työhön ei kyllästy, sillä jokainen puhelu on erilainen ja aina uusi mahdollisuus oppia, Saku kertoo.

– Parasta työssä ovat onnistumiset eli kaupat. Eivätkä edes helpot kaupat vaan se, että saan korjattua asiakkaan ongelman, ja yhteyden­pidon jälkeen asiakas saa kuidun ja sen myötä hyvän mielen.

Työhön tuovat vaihtelua myös myynnin eri vaiheessa olevat puhelut. Jotkut puheluista ovat kylmäpuheluita, joissa potentiaalinen asiakas ei ole koskaan kuullutkaan valokuidusta. Osa puheluista soitetaan alueelle, jossa kuidun rakentaminen on jo käynnissä, joten asukkaat tietävät siitä enemmän.

Puheluita soitetaan myös kotitalouksiin, jotka ovat jättäneet yhteyden­ottopyynnön Valokuituselle. Näissä puheluissa on helpompaa tehdä kauppaa, sillä asiakkaalla on jo ennakkotietoa valokuidusta ja Valokuitusesta.

Saku Lindström

Myytti numero 3: Puhelin­myynti­työssä ei tienaa kunnolla

Monilla on käsitys, ettei puhelimitse tapahtuvassa myyntityössä voi tienata hyvin. Jotkut myös luulevat, että mikäli kauppaa ei tule, myöskään palkkaa ei tule.

Nämä oletukset eivät päde valokuitua myytäessä Valokuitusella, sillä kuitumyyjillä on kiinteä tuntipalkka, jonka lisäksi he saavat myyntipalkkiot tehdyistä kaupoista. Palkkion saa jo heti ensimmäisestä kaupasta, eikä myyntipalkkioilla ole ylärajaa.

Melko pian työn alkamisen jälkeen Saku huomasi, että hän on hyvä työssään. Puheluihin vastanneet ihmiset kuuntelivat, lisäkysymyksiä tuli ja kauppoja syntyi. Saku sai vakuutettua yhä useampia suomalaisia valokuidun tärkeydestä ja siihen investoimisen järkevyydestä.

Onnistumiset alkoivat näkyä myös palkkapäivänä.

– Keskimääräinen myynti­palkkioideni määrä on noin 1500 euroa kuussa. Minulle on osunut myös todella hyviä kuukausia, ja maksimi on ollut yli 4000 euroa pelkkiä myyntipalkkioita. Sen lisäksi tulee tietysti tuntipalkka jokaisesta tehdystä tunnista.

Sakulle palkalla on iso merkitys.

– On mahtavaa, että pystyn vaikuttamaan tuloihini. Tässä työssä palkkapäivä on mieluisa päivä. On toki harmaita maanantai­aamuja, jolloin työ ei välttämättä kiinnosta. Silloin ajattelen niitä fiiliksiä, kun kauppa ei ole käynyt ja palkkapussi on jäänyt normaalia pienemmäksi. Se motivoi parempaan.

Saku itse kokee, että aiempi baarimikon ammatti ja erilaisten ihmisten kohtaaminen auttavat häntä menestymään työssä.

– En vieläkään osaa sanoa ääneen, että olisin hyvä myymään, mutta myynti­tilastomme kertovat toista: olen ollut jatkuvasti kolmen parhaan myyjän joukossa. Ehkä menestyminen tässä työssä kertoo siitä, että kiinnostuessani jostain asiasta selvitän aihetta ja näen vaivaa sen eteen. Ihastuin heti työn alettua myös siihen, etten myy asiakkaille parinkympin tuotetta vaan investointia. Se motivoi ja varmasti kuuluu puheessani asiakkaille.

Myytti numero 4: Työ on tylsää ja yksinäistä

Jotkut ajattelevat, että puhelimessa tapahtuvaa myyntityötä tehdään yksin kuulokkeet korvilla ankeassa toimistossa. Valokuitusella tämäkään ei pidä paikkaansa.

Sakun houkutteli Valokuituselle Teleoperations-tiimiä perustamassa ollut lapsuuden­ystävä. Ajankohta oli loistava, sillä Sakulle oli syntymässä lapsi. Iltoihin ja öihin painottuvat baarimikon työt eivät olisi sopineet elämänrytmiin lapsen syntymän jälkeen.

– Olen aina tykännyt myydä ja olla ihmisten kanssa tekemisissä. Baaritiskilläkin myin innolla oheistuotteita. Siksi lähdin avoimin mielin kokeilemaan.

Myynnin rullaamisen lisäksi Saku on ollut iloinen Valokuitusen Lahden toimiston hyvästä fiiliksestä ja yhteishengestä. Tiimin normaali työpäivä alkaa kello 9, jolloin juodaan yhdessä kahvit ja vaihdetaan kuulumiset.

– Meillä on tapana käydä läpi Ilta-Sanomien kymmenen kysymystä kahvinjuonnin lomassa. Puoli kymmeneltä ryhdymme soittamaan asiakkaille. Parin tunnin päästä on lounastauko, ja iltapäivällä meillä on vielä muutama tauko lisää. Välillä kisaamme tiimeittäin esimerkiksi lahja­korteista, ja meillä on myös tortilla­perjantaiden viettoa ja yhteisiä aamiaisia.

Toisinaan Saku hoitaa työpäivänsä kotoa käsin etänä. Se on hänelle hyvää vaihtelua, koska silloin työhön voi keskittyä astetta rauhallisemmassa ympäristössä.

Työkaverit ovat silti työn suola. Lahden tiimi koostuu tällä hetkellä pääosin 18–23-vuotiaista myyjistä, jotka tapaavat toisiaan myös vapaa-ajalla.

– Meillä on toimistolla kauppakello, jota käydään soittamassa aina tehtyjen kauppojen jälkeen. Näemme usein vapaa-ajallakin ja käymme pelaamassa frisbeegolfia tai perinteistä golfia. Kesällä olemme käyneet yhdessä festareilla.

Saku suosittelee myyntityötä Valokuitusella avoimille ja sosiaalisille ihmisille.

– Valokuidusta ei tarvitse tietää etukäteen mitään, sillä täällä perehdytetään sekä tuotteeseen että myyntiin. Tässä työssä tärkeintä on olla avoin ja puhelias. Kilpailu­henkisyydestä on pelkkää plussaa, sillä se siivittää hyviin tuloksiin.