Hyvästi viive – valokuituun perustuva laajakaista paras nettiyhteys pelaajalle

Kategoriassa Asiakastarina

Viive on nettipelaajan pahin painajainen. Tiukassa paikassa se voi ratkaista koko pelin. Lähes viiveetön valokuitu tuo parhaan laajakaistan jokaiselle pelaajalle amatööristä ammattilaiseen.

Nettipeleissä reaktionopeus ratkaisee. Kun pelaaja painaa näppäintä, hänen ohjaamansa pelihahmon pitää reagoida peliruudulla mahdollisimman pian. Muuten käy huonosti.

”Viiveen takia häviäminen on aina yhtä turhauttavaa. Jos toinen saa viidesosasekunninkin etumatkaa, se voi ratkaista pelin”, sanoo ammattipelaaja ja ammattilaispelaajajoukkue ENCEn Counter Strike -tiimin valmentaja Joona Leppänen.

Pelaaminen on sujuvaa, jos viivettä on vähän. Myös laajakaistan tasalaatuisuus on tärkeää. Tasaisella yhteydellä nopeus ei vaihtele kohtuuttomasti kesken pelin.

Pelaajan nettiyhteyden pitääkin olla paras mahdollinen. Leppänen korostaa, että teknologia vaikuttaa olennaisesti peliyhteyden laatuun.

”Valokuituyhteydellä häiriöitä on huomattavasti vähemmän kuin kuparikaapeliin perustuvilla nettiyhteyksillä tai mobiiliverkossa. Valokuitu takaa pelaajalle tasaisuuden ja laadun. Siksi kotiin asti tuleva valokuituyhteys on sekä harrastaja- että ammattipelaajalle paras ratkaisu.”

Ammattilaispelaajajoukkue ENCEn valmentaja Joona ”Natu” Leppänen tietää, että nettipelaamisessa viidesosasekunnillakin on väliä.

7 miljardia tuntia e-urheilua

Leppäsen laji e-urheilu kasvattaa suosiotaan huimasti. Vuonna 2018 tietokone- ja konsolipelaajille tarkoitettu suoratoistopalvelu Twitch keräsi jo enemmän katsojia kuin Netflix ja HBO+ yhteensä. Vuotta aiemmin Ruotsissa 370 000 ihmistä seurasi e-urheilua päivittäin, kun perinteisten urheilulajien vastaava katsojamäärä oli 280 000.

Teknisiltä ominaisuuksiltaan yhä vaativampien pelien lataaminen ja pyörittäminen vaatii tehokkaiden laitteiden lisäksi parhaalla mahdollisella tavalla toimivaa verkkoyhteyttä, ja siinä valokuitu on ylivoimainen.

Laajakaistan viimeiset kaksi metriä ratkaisevat

Suomessa valokuituliittyminä myydään monenlaisia laajakaistayhteyksiä, myös sellaisia, joissa valokuitukaapeli tulee korttelin päähän ja sieltä kuparikaapelia pitkin omaan kotiin. Laadukkain valokuituliittymä on FTTH-yhteys (Fiber to the Home), jossa laajakaista tulee oman kodin seinään asennettavaan päätelaitteeseen saakka valokuitua pitkin. Tällainen on esimerkiksi Valokuitusen liittymä.

Business Manager Niklas Segercrantz Telian esports-tiimistä kertoo laajakaistan olevan verkkopelaamisessa sitä parempi, mitä pienempi osuus siitä on kuparia.

”Kuparikaapeliin perustuvassa tiedonsiirrossa bittejä jää helposti matkan varrelle ja sama viesti joudutaan lähettämään monta kertaa. Tämä aiheuttaa viivettä. Nettiyhteys huononee, kun se kulkee usean erilaisen laitteen ja kaapelin läpi. Tasaisimpaan lopputulokseen päästään, jos verkkoliikenne kulkee koko matkan valokuitukaapelia pitkin.”

Segercrantz vinkkaa, että pelikokemusta voi parantaa myös laitteiden sijoittelulla.

”Jos pelikonsoli on monen seinän takana reitittimestä, signaali heikkenee. Tasaisin yhteys saadaan, kun verkkopiuha vedetään reitittimestä suoraan pelilaitteeseen.”

Siirtyykö pleikkari pilveen?

Yksi 2010-luvun teknologiatrendeistä on ollut muistin siirtyminen tietokoneiden kovalevyiltä Dropboxin ja Google Driven kaltaisille pilvipalvelimille. Segercrantz uskoo, että pilviteknologian suorituskyky paranee ja käyttö yleistyy lähitulevaisuudessa. Tämä tuo uusia mahdollisuuksia myös pelaamiseen, kun esimerkiksi viiden PlayStationin suorituskyky voidaan jakaa kymmenelle pelaajalle, jos kaikki eivät pelaa samaan aikaan.

Pilviympäristö helpottaa myös päivittämistä. Laitevalmistajien ei enää tarvitse valmistaa satoja miljoonia seuraavan mallin pleikkareita. Riittää, että konesalien palvelimet uusitaan. ”Pilviteknologian yleistyessä pelaamisessa, verkkoyhteyksiltä vaaditaan paljon enemmän kuin nykyään. Voi myös olla, että pilveä aletaan hyödyntää laajamittaisemmin pelaamisessa vasta, kun tarpeeksi monella on riittävän hyvä yhteys”, sanoo Segercrantz.