Joka kolmannen nettiyhteys pätkii viikoittain

Kategoriassa Kodin digiarki, Tiedote, Valokuitunen

Harva suomalainen on huolehtinut hyvin kotinsa nettiyhteyden toimivuudesta, ja joka kolmannen nettiyhteys pätkiikin viikoittain. Pätkiminen on yleisintä 4G- ja 5G-verkon käyttäjillä.  

Joka kolmannen (34 %) suomalaisen nettiyhteys pätkii tai hidastelee vähintään viikoittain. Osan verkkoyhteys pätkii joka päivä, osan yhden tai useamman kerran viikossa. Vain joka kahdeksas suomalainen vastasi, ettei kodin nettiyhteys pätki tai hidastele koskaan.

– Mikäli verkkoyhteyden kanssa tuhraantuu aikaa ja hermoja tässä mittakaavassa, ei se kerro hyvää yhteiskuntamme tietoliikenteestä. Kolmasosa on iso luku, mutta veikkaan, että määrä on vielä tätäkin suurempi. Hetkellisten pätkimisten kanssa kun on totuttu pärjäilemään ja ne unohtuvat, sanoo Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Suomalaisten nettiyhteyksien laatu selvisi Valokuitusen teettämässä tutkimuksessa. Siinä selvitettiin kansalaisten tyytyväisyyttä kotinsa nettiliittymään, heidän näkemyksiään tulevaisuuden tarpeista nettiyhteyksien osalta sekä tietämystä kodin nettiliittymistä ja valokuituyhteyksiin liittyvistä asioista. Kyselyn toteutti YouGov Finland toukokuussa 2023.

Perinteiset tiedonsiirtoratkaisut eivät enää riitä

Pätkivästä tai hidastelevasta verkkoyhteydestä kärsivistä peräti joka kolmas (32 %) ei osaa arvioida, miksi nettiyhteys on niin heikko. Joka neljäs (25 %) arvioi syyksi langattoman verkon ruuhkautumisen, kun liian moni käyttää sitä samaan aikaan. Tutkimuksessa ilmeni, että yleisintä netin pätkiminen on niillä, jotka ovat 4G-mobiiliverkkoyhteyden varassa. Ongelmia on myös 5G-mobiiliverkkoyhteyden käyttäjillä.

Kaunisto tulkitsee ihmisten kokemuksista, että perinteisten tiedonsiirtoratkaisujen, kuten mobiili- ja kaapelitelevisioyhteyksien, tiedonsiirron laatu ja luotettavuus eivät enää tahdo riittää kotien kasvaneen tiedonsiirtotarpeen täyttämiseen. Tarvitaan ja halutaan tehokkaampia sekä luotettavampia yhteyksiä.

– On hyvä ymmärtää, että perinteisissä tiedonsiirtoratkaisuissa tiedonsiirtonopeuksien sallitut vaihteluvälit voivat olla kaukana luvatuista huippunopeuksista. Esimerkiksi 4G-mobiiliyhteydessä 100-megaisen liittymän nopeuden sallittu vaihteluväli voi olla vain viidestä megasta sataan megaan. Se tarkoittaa, että yhteys voi olla hetkittäin vain viisi megaa, Kaunisto sanoo.

– Lisäksi mobiiliyhteyksissä ja myös kaapelitelevisioyhteyksissä on painotettu tiedon lataamista huomattavasti enemmän kuin tiedon lähettämistä. Ei siis ole ihme, jos Teams-palaverissa täytyy sammutella omaa kameraa, jotta edes ääni kuuluisi. Tämä vaikuttaa yhtä lailla kaikkeen tietoliikenteeseen, jossa dataa kulkee molempiin suuntiin.

Valokuituasiakkaat tyytyväisimpiä

Vastaavaa ongelmaa ei ole valokuitua käytettäessä, sillä valokuituyhteys on tasainen, nopea ja häiriötön. Yhteyden laatuun eivät vaikuta tietoliikenteen ruuhkahuiput tai ulkopuoliset häiriöt, kuten epävakaiset sääolosuhteet, sillä valokuitu kulkee suojassa maan alla.

Tutkimuksessa selvisikin, kuinka ne, joilla on valokuituyhteys, ovat muita selvästi tyytyväisempiä etätyöskentelyolosuhteisiinsa nettiyhteyden osalta. Lähes jokainen (97 %) valokuitua käyttävä vastaaja sanoi olevansa joko erittäin tai melko tyytyväinen verkkoyhteyteensä.

– Valokuidun avulla yhteys on esimerkiksi sata megaa suuntaan ja toiseen, tasaisesti ja luotettavasti. Se ei heittele minuutista toiseen, eikä verkkoon liitettyjen laitteiden määrä vaikuta yhteyden laatuun, Kaunisto sanoo.

Valokuitusella on Suomen ainoa avoin valtakunnallinen valokuituverkko, eli asiakkaat voivat valita nettiyhteytensä palveluntarjoajan useamman vaihtoehdon joukosta ja vaihtaa palveluntarjoajaa halutessaan. Tämä takaa parhaan laadun ja kilpailukykyiset hinnat nyt ja tulevaisuudessa.