Miksi ilmaista valokuitua ei ole olemassa? 

Kategoriassa Valokuitu, Vinkit valokuidun ostajalle

Listasimme kuusi keskeistä asiaa, jotka asiakkaan kannattaa huomioida valokuitua hankkiessaan. Samat syyt selittävät, miksi houkuttelevalta kuulostavaa ”täysin ilmaista” valokuitua ei ole olemassa.  

1. Kaikki valokuitu-sanan sisältävät tuotteet eivät ole valokuitua

Toisin kun moni meistä luulee, kaikki markkinoilla myytävä valokuitu ei ole samanlaista. Usea kuitu- tai valokuitu-sanan sisältävä tuotenimi perustuu vain osittain valokuituun. Näissä ratkaisuissa kuitua jatketaan muilla teknologioilla, kuten kuparilla tai coaxial-kaapelilla. Ne vievät merkittävän osan valokuidun ylivertaisista ominaisuuksista kuten nopeudesta, kapasiteetista, tasalaatuisuudesta, symmetrisyydestä, energiatehokkuudesta sekä elikaaresta. Asiakkaan kannattaa valokuitua hankkiessaan varmistaa, millä teknologialla yhteys tuodaan kotiin asti ja mitkä ominaisuudet sille luvataan.  

2. Ilmaista lounasta ei ole – eikä kuitua

Kaikille verkon rakentajille verkon rakentaminen maksaa käytännössä saman verran. Valokuitu on infrarakentamista, mikä vaatii miljoonien investointeja. Kukaan ei rakenna verkkoa vain hyvää hyvyyttään, vaan kaikessa liiketoiminnassa tulee saada kulut katettua ja sen päälle tuottoa. Niin myös valokuituverkon rakentamisessa. Koska toimijoiden liiketoimintamalleissa on merkittäviä eroja, asiakkaan kannattaa miettiä, mikä ratkaisumalli on hinta–laatusuhteeltaan itselleen paras myös pitkällä aikajänteellä.  

Asiakas maksaa jossakin vaiheessa ostamansa valokuidun: joko rakentamisen aluksi, myöhemmin tai sitä käyttäessään eli nettiliittymässä. Valokuitu on tuote, joka rakennetaan kotiin vain kerran, kuten esimerkiksi sähköliittymä. Kannattaa siis harkita tarkkaan, minkälaiseen ratkaisuun sitoutuu seuraaviksi vuosikymmeniksi.  

3. Valokuidun laajakaistavalikoimissa on huimia eroja

Jotta kuidulla pääsee nettiin, täytyy siihen hankkia laajakaistaliittymä. Valokuitutoimijat toteuttavat eri tavoin valokuituyhteyksiä; laajakaistaliittymiä tarjoavien yritysten valokuituverkossa joko on valinnanvaraa tai sitten ei, eli verkko on kilpailulle avoin tai suljettu. Mitä enemmän vaihtoehtoja on, sitä varmemmin kilpailu pitää laajakaistapalveluiden hinnat kurissa ja palvelut laadukkaina myös alkuvaiheen määräaikaisten kampanjoiden jälkeen. Niin kutsutussa avoimessa valokuidussa asiakas voi valita nettiliittymänsä ja tarvitsemansa lisäpalvelut useiden eri palveluntarjoajien valikoimasta. Tätä voi verrata suoraan sähköverkkoon. Sähköverkossakin sähköenergian voi kilpailuttaa ja tilata haluamaltaan toimijalta. 

4. Sitova vai joustava palvelusopimus?

Asiakasta voidaan velvoittaa valokuitutilauksen yhteydessä tilaamaan myös laajakaistaliittymä. Valokuidun toimittaminen saattaa kuitenkin olla epävarmaa tai kestää jopa vuosia. Kannattaakin harkita, miten aikaisessa vaiheessa laajakaistaan ja sen hintaan on fiksua sitoutua. Tänään sovittu laajakaistapaketti ja sen hinta voivat harmittaa muutamien vuosien päästä, kun liittymä on lopulta saatu rakennettua.  

Asiakkaan onkin hyvä varmistaa, että sopimukset ovat tasapainoisia asiakkaan ja valokuitutoimijan kesken. Esimerkiksi verkon rakennuspäätöksen tulee aina velvoittaa myös valokuitutoimijaa rakentamaan liittymä. Asiakkaan on hyvä lukea tarkasti kaikki tarjotut sopimukset ja niihin liittyvät ehdot.  

5. Mitä sisältyy hintaan? 

Keskeisimmät valokuitusopimusten erot liittyvät siihen, miten paljon valokuitutoimija tekee tontilla jälkitöitä ja kenelle lankeaa liittymän ylläpitovastuut oman tontin sekä päätelaitteen osalta. Siistitäänkö piha rakentamisen jälkeen alkuperäistä vastaavaan kuntoon vai jääkö kaikki jälki- ja viimeistelytyöt asiakkaan kontolle? Jos näihin ei kiinnitä huomiota, hyvin nopeasti alun perin edulliselta tuntunut liittymä onkin tullut kalliiksi. Helpointa ja usein myös edullisinta on ottaa liittymä avaimet käteen -toimituksena ilman itselle jääviä vastuita.   

6. Selvitä toimijan taustat ja toimituskyky 

Tietoliikenne on sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta kriittistä infrastruktuuria. Kannattaa varmistaa ennen sopimuksen tekoa, että toimijalla on osoittaa vahvaa osaamista ja toimituskykyä tietoliikenneverkkojen rakentamisesta sekä vahvat ja vastuulliset omistajat. Toimituskyky on erittäin tärkeä asia, sillä kuituliittymäsopimuksen allekirjoittamalla asiakas sitoutuu tyypillisesti odottamaan verkon rakennuspäätöstä sekä sen jälkeen vielä toimitusta. Huonossa tapauksessa tähän voi kulua jopa vuosia, mikäli toimijalla ei ole kykyä toimittaa valokuitua. 

Tutustu lisää aiheeseen:
Katso tästä linkistä 10.5.2023 MTV3:n Huomenta Suomi -studiohaastattelu, jossa Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto on Kuluttajaliiton juristi Tiina Vyyryläisen kanssa keskustelemassa valokuitumarkkinasta ja siitä, mitä kuluttajan kannattaa huomioida valokuitua tilatessaan.

Teknavi-ohjelma selvitti 14.5.2023 valokuidun hyödyt ja erot mobiiliin verrattuna, pääset tästä linkistä katsomaan jakson.

Tarkista saatavuus alueellasi ja jätä yhteydenotto­pyyntö tai tee tilaus